1. 25 april 2024

Ödla som liknar Hulken ger nycklar till evolutionen

Kroppsform, färg och beteende utvecklas ofta tillsammans när arter anpassar sig till sin omgivning. Studier av en stor, stark och grön "Hulk-ödla" visar hur en unik celltyp kan ha spelat en nyckelroll i denna sammanflätade evolution.

2. Blåbocken liknar en antilop med kraftiga horn och brunaktig päls.
    15 april 2024

Utrotad blåbock var sårbar för förändring

Blåbocken med det vetenskapliga namnet Hippotragus leucophaeus var en gräsätande antilop. Arten levde i södra Afrika under tusentals år innan den föll offer för kolonisatörers jakt runt år 1800. Det finns bara fyra bevarade exemplar av blåbock i världen. En av dem är utställd på...

3. 26 mars 2024

Varför ska man återuppliva utdöda djurarter?

Mammutar som betar på Nordamerikas prärier, pungvargar som jagar småvilt på Tasmanien, dronter som hittar tillbaka till Mauritius. Om forskare lyckas återskapa de utdöda djurarterna kan det bli verklighet. Men vad ska det vara bra för?

4. Två randiga zebrafiskar
    6 mars 2024

Gen ger skydd vid svår muskelsjukdom

En särskild gen kan på sikt bidra till nya behandlingar av allvarliga muskelsjukdomar, muskeldystrofier. Genen tycks skydda muskler i kroppen från att brytas ned, visar en ny studie på zebrafiskar.

5. Man äter popcorn i tevesoffa.
    5 mars 2024

Epigenetiska förändringar kan orsaka typ 2-diabetes

En studie ger ökat stöd för att epigenetiska förändringar kan bidra till typ 2-diabetes. Forskarna hoppas nu kunna utveckla metoder för att förebygga sjukdomen.

6. Skelett på ett bord
    28 februari 2024

Stenåldersmänniskor kan ha haft en strategi mot inavel

Genetiska analyser ger en ny bild av de sista jägare-samlarbefolkningarna i Västeuropa. Olika släkter levde tillsammans – något som kan ha varit en medveten strategi för att undvika inavel.

7. Skalle som genomborrats av en pil
    5 februari 2024

Brutalt slut för tidig befolkning i Skandinavien

När de första bönderna kom till Skandinavien för 5 900 år sedan utrotades samlar- och jägarbefolkningen inom ett par generationer. Det visar en studie som slår hål på bilden av fredliga möten.

8. Kvinna håller sina händer över bröstet
    29 januari 2024

Genetiska förändringar kan förutsäga svår bröstcancer

Mutationer i kända riskgener kan förutsäga allvarlig bröstcancer som inte upptäcks vid mammografiscreening. Det visar en studie.

9. Man med ett graviditetstest i händerna.
    18 januari 2024

Saknad gen kan förklara infertilitet

En viss gen styr om spermier hos möss ska bli simkunniga och nå sitt mål. Enligt en avhandling kan detta vara en förklaring till manlig infertilitet.

10. 8 januari 2024

Snäckan slutade lägga ägg – och gav Darwin rätt

En strandsnäcka som började föda levande ungar bidrar med kunskap för att förstå evolutionen. Snäckans förändrade reproduktion, som ledde till en ny art, skedde i många små steg.

11. Gråbrun fågel med vitt bröst
    19 december 2023

Nya lärkor har upptäckts i Afrika

Släktbanden mellan olika lärkor i Afrika har tidigare inte varit helt tydligt. Men nu har forskare undersökt arternas bakgrund och justerat grenarna i släktträdet.

12. En myskoxe med stora horn vandrar i ett vattendrag.
    29 november 2023

Så lyckades myskoxen överleva till våra dagar

Istiden innebar slutet för många arter, men myskoxarna anpassade sig till ett tufft klimat på tundran. Forskare har nu undersökt hur myskoxarna lyckades överleva – trots geografiska utmaningar och kraftig inavel.

13. Bebisar kan vara benägna att titta mest på saker eller på ansikten. Bebis ligger på säng och tittar upp mot en vuxen, som står i förgrunden och spelar gitarr.
    28 november 2023

Tittar bebisen helst på ansikten eller prylar? Generna avgör (delvis)

Om spädbarn mest fäster blicken på ansikten eller om de mest tittar på icke-sociala saker, som bilar eller mobiltelefoner, styrs till stor del av generna. Det framgår av en studie där forskare undersökte "tittvanor" hos fem månader gamla bebisar.

14. Slända med blå kropp sitter på ett blad
    15 november 2023

Mysteriet med flicksländans färger är löst

Honorna hos kustflicksländan kan ha ett utseende som gör att de liknar hannar. Hur det här kommer sig har gäckat forskarna, men nu har de löst den genetiska gåtan.

15. Ett barn åker sparkcykel nedför backe där långa vita streck har målats på den asfalterade marken, som spår att åka i.
    13 november 2023

Smal definition av barn och familj när familjer vill återförenas

I svenska migrationskontroller, inför en eventuell familjeåterförening, är definitionen av "familj" mycket snäv. Det gör att en del familjer utesluts från familjeåterförening. Det här beror till viss del på bruket av dna-tester, enligt en ny avhandling.

16. 19 oktober 2023

P-piller påverkar genetisk risk för blodpropp

En del kvinnor som använder p-piller löper en större risk att drabbas av blodpropp. En studie visar att risken påverkas av gener.