1. Två beiga torn mot blå himmel, ur det ena tornet kommer vit rök.
    26 januari 2024

Ny kärnkraft klart dyrare än alternativen, enligt rapport

Ny kärnkraft är varken hållbar eller kostnadseffektiv, enligt en ny studie från Blekinge Tekniska Högskola. Den gröna omställningen blir endast samhällsekonomiskt försvarbar om man satsar på energibesparingar och ny förnybar energi, enligt forskarna.

2. 12 oktober 2023

Ny katalysator banar väg för bränsle laddat med vätgas

En ny typ av katalysator kan göra det möjligt att tanka bilen med framtidens flytande vätgasbränsle. Det hoppas forskare vid Lunds universitet.

3. 26 september 2023

Skogens kottar kan användas till energilagring

Forskare har hittat ett sätt att omvandla skogsavfall, som kottar, till kolmaterial som kan användas för energilagring. Metoden kan underlätta framställning av elektroder till framtidens superkondensatorer.

4. 20 juni 2023

Fiskbajs kan ge energi till odlingar

Fiskars avföring kan bli biogas som kan användas för att driva hållbara fisk- och grönsaksodlingar. Samtidigt skapas gödning till växterna, visar en avhandling.

5. En vit lastbil i bakgrunden, en pump i förgrunden. På pumpen står det Hydrogen.
    9 juni 2023

Ett steg närmare billig vätgas

Forskare i Umeå har utvecklat en metod som skulle kunna göra vätgas billigare. Metoden förbättrar omvandlingen av vatten och elektricitet till vätgas.

6. Solpaneler reflekterar ett träd
    13 april 2023

Metaller från solceller kan återvinnas mer miljövänligt

Genom en ny skonsam metod kan värdefulla metaller som silver och indium återvinnas ur böjbara tunnfilm-solceller. Det visar forskning vid Chalmers.

7. 35 grader varmt i stad
    12 april 2023

Extremväder svår utmaning för städernas elnät

Städer är extra sårbara för höga och låga temperaturer. Det innebär en ökad belastning på elnäten som behöver rustas för extrema klimathändelser, enligt en ny studie.

8. 31 mars 2023

Trä, citron och kokos – recept för nytt batteri

Forskare vid KTH har tagit fram ett genomskinligt batteri av tre naturliga ingredienser. Materialet som liknar papper skulle kunna användas i framtidens husbyggen.