Artikel från Uppsala universitet

26 november 2010

Ny cellterapi på gång för multipel skleros

Vid multipel skleros, MS, angrips det centrala nervsystemet av immunförsvaret. Moa Fransson har utvecklat en metod där kroppsegna immunhämmande celler används för att specifikt hämma immunreaktionen i hjärnan och visar att den fungerar på möss. Den 3 december försvarar hon sin avhandling vid Uppsala universitet.

MS är en sjukdom där kroppens eget immunförsvar angriper vävnad i hjärnan och andra delar av det centrala nervsystemet (CNS). Detta resulterar i funktionsstörningar och i värsta fall förlamning. För att få ett stopp på angreppet behövs något som kan stoppa immunattacken. Idag behandlas MS-patienter med olika preparat som gör just detta, men inte tillräckligt effektivt.

Immunhämmande celler finns normalt i kroppen för att dämpa oönskad immunaktivitet. De är spridda runt om i kroppen men få är lokaliserade till hjärnan. Med genteknologi kan man föra in en så kallad receptor till dessa celler så att de ”klistras fast” i hjärnan.

– För att öka sannolikheten att cellerna hamnar rätt har vi dessutom utvecklat en metod för att föra in cellerna via näsan istället för via blodet, säger Moa Fransson. Detta gör att cellerna kan förflytta sig via nässlemhinnan och på så sätt undvika den svåra passagen genom blod-hjärnbarriären, säger Moa Fransson.

I sin avhandling visar hon att möss med ett MS-liknande tillstånd kan botas genom den nya cellterapin.

– Cellerna ansamlas i hjärnan och blockerar den aggressiva immunattacken lokalt. Samtidigt har resten av immunförsvaret varit opåverkat, vilket är viktigt så att man inte får problem att klara av vanliga infektioner.

För mer information, kontakta Moa Fransson, tel: 018-611 91 83, mobil: 073-971 16 44, moa.fransson@genpat.uu.se