Artikel från Umeå universitet

3 juni 2008

Gener som behövs för bildandet av bukspottkörteln identifierade

Per Svensson beskriver det komplicerade molekylära signalerande som styr bildandet av bukspottkörteln i den avhandling han försvarar vid Umeå universitet 7 juni.

Speciella celler i bukspottkörteln (pankreas) producerar hormoner som reglerar blodets sockernivåer. Fel i utvecklingen av och/eller skador på dessa celler leder till diabetes, en sjukdom som ökar lavinartat världen över och snart når epidemiska nivåer. En ökad kunskap om hur dessa celltyper bildas gör det möjligt att utveckla alternativa och bättre behandlingsmetoder vid diabetes.

Per Svensson har i sin avhandling identifierat ett flertal gener, t ex FgfR2IIIb och ErbB3, som är nödvändiga för utvecklingen av bukspottkörteln. Dessutom beskriver studierna uttrycket av Spondin1 under en viktig del av bukspottkörtelutvecklingen, en gen som tidigare aldrig beskrivits i bukspottkörteln.

Målet med avhandlingen har varit att försöka identifiera vilka faktorer som styr tillväxten av bukspottkörteln samt att undersöka hur bildandet av de pankreatiska celltyperna regleras.

Avhandlingen beskriver även att genen MFng under en specifik period av utvecklingen av bukspottkörteln är uttryckt i de celler som senare utvecklas till hormonproducerande celler. Därtill visar studierna att uttrycket av MFng regleras av proteinet Ngn3 som tidigare visats vara absolut nödvändigt för utvecklingen av de hormonproducerande cellerna. Tillsammans indikerar dessa resultat att MFng spelar en avgörande roll för bildandet av de hormonproducerande cellerna.

En annan del av avhandlingen beskriver uttrycket av Id2-, Id3- och Id4-generna under den viktiga perioden av massiv tillväxt av bukspottkörteln, vilket indikerar ett behov av dessa gener under denna process.

Lördagen den 7 juni försvarar Per Svensson, Umeå centrum för molekylär medicin, Umeå universitet, sin avhandling med titeln: Functional Analysis of Ipf1/Pdx1, MFng and Id during pancreatic growth and differentiation.

Svensk titel: Funktionell analys av Ipf1/Pdx1, MFng och Id vid tillväxt och differentiering av pankreas.

Disputationen äger rum kl. 09.00 i hörsal Betula, byggnad 6M, Norrlands universitetssjukhus.

Fakultetsopponent är professor Henrik Semb, Stamcellscentrum, Lunds universitet.

Per Svensson är född och uppvuxen i Sundsvall och studerade molekylärbiologi vid Umeå universitet, där han även fortsatt med sin forskning. Han är verksam vid Umeå center för molekylär medicin, Umeå universitet och nås på e-post per.svensson@ucmm.umu.se eller telefon 090-785 44 30.