Artikel från Karolinska Institutet

17 september 2007

Koppling mellan “cancergen” och gråstarr

Forskare vid Karolinska Institutet har hittat en koppling mellan den kända "cancergenen" p53 och utvecklandet av ögonsjukdomen gråstarr. Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Investigative Opthalmology and Visual Science och visar hur ultraviolett strålning (UVS) påverkar p53 i ögats lins.

Genen p53 finns i alla våra celler. Den har till uppgift att reparera skadade celler eller förinta celler med skador som inte går att åtgärda. Denna process innebär att sjuka celler inte kan reproducera sig och orsaka sjukdomar. Skador på p53 är därför tätt förknippade med utvecklingen av sjukdomar, bland annat cancer.

Sedan tidigare är det väl känt att UVS i solljus kan påverka p53 i huden och bidra till utveckling av hudcancer. Eftersom det finns många biologiska likheter mellan huden och ögats lins ville forskarna undersöka hur p53 i ögat påverkas av UVS.

– I våra undersökningar kunde vi se att ultraviolett strålning ledde till en kraftigt förhöjd aktivitet hos p53 i linsen. Detta tyder på att cellerna i ögat skadas, vilket kan leda till gråstarr, säger Marcelo Ayala, en av forskarna bakom studien.

Marcelo Ayala är överläkare vid Ögonkliniken Örebro. Den nu publicerade artikeln är en fortsättning på hans doktorsavhandling som lades fram vid Karolinska Institutet 2005.

“p53 Expression and Apoptosis in the Lens after Ultraviolet Radiation Exposure”