Artikel från Lunds universitet

9 januari 2007

Hjärn-stamceller mot cancer?

Gliom är en grupp av hjärntumörer, där den vanligaste typen också är den mest aggressiva. Cellgifter och strålning biter dåligt på maligna gliom, och patienterna överlever bara något år efter diagnosen. Men forskning vid Lunds universitet ger hopp om att stamceller från hjärnan i framtiden skulle kunna utvecklas till ett nytt sätt att behandla gliom.

Neuronala stamceller har visat sig besitta en förmåga att uppfatta signaler från tumörceller i hjärnan och flytta sig dit. Sprutar man in stamceller i en del av hjärnan hos ett försöksdjur som har gliom i en annan del av hjärnan, så vandrar stamcellerna iväg till tumörområdet.
Därför har det funnits en idé om att låta stamcellerna bära droger eller immunstimulerande medel med sig till tumören. Det var den principen som lundaforskarna ville testa. Men då visade det sig att några sådana extra hjälpmedel inte behövdes: stamcellerna själva hade förmåga att bekämpa tumören.
– Vi blev väldigt förvånade när vi såg denna effekt! För att vara säkra på fenomenet gjorde vi flera försök med andra stamceller, och fick bekräftat att vissa neuronala stamceller faktiskt har en anti-tumör-effekt, säger Karin Staflin. Hon beskriver fynden i sin snart framlagda avhandling.
Varför det är så vet man ännu inte med säkerhet. En tänkbar orsak är att både neuronala stamceller och gliomceller är omogna och inte utmognade celler. De är därför mer lika varandra än andra typer av celler i hjärnan, vilket kanske ger dem möjlighet att “tala med” och påverka varandra.
Forskargruppen i Lund har också visat att stamcellerna kunnat bota tjocktarmscancer hos försöksdjur.
– Celler i aggressiva – maligna – cancerformer är ofta betecknade som mer omogna än sin omgivning. Det är kanske detta som gör att de neuronala stamcellerna kan påverka även tarmcancerceller, menar Karin Staflin.
Många års forskning återstår innan den nyupptäckta principen kan vara redo att testas på människa. Först måste forskarna lära sig förstå mekanismerna bättre, och identifiera de faktorer hos de neuronala stamcellerna som ger dem deras effekt. Idén är bara i sin linda ännu, men ger ändå ett möjligt hopp om bot för en hittills obotbar sjukdom.

Avhandlingen heter Neural progenitor cells in malignancy and injury of the brain. A trojan horse for gliomas? En sammanfattning finns på http://theses.lub.lu.se/postgrad/, skriv “staflin” i sökrutan. Karin Staflin träffas på 046-222 05 28 eller 070-570 05 81, karin.staflin@med.lu.se.