Artikel från Karolinska Institutet

20 februari 2005

Nya insikter om hur det cancerrelaterade proteinet c-Myc reglerar celltillväxt

Svenska och tyska forskare presenterar i Nature Cell Biology ny kunskap om hur celltillväxt regleras.

En kraftigt ökad tillverkning av nya proteiner är en av de första och viktigaste händelserna som sker såväl i normala celler som i tumörceller när de stimuleras att tillväxa.

Tillverkningen av nya proteiner sker i den del av cellen som kallas ribosomen. Uppbyggnaden av ribosomen kräver en samordnad aktivering av gener som huvudsakligen regleras av de enzymer som heter RNA-polymeras I och II. RNA-polymeras I och II dirigeras till de gener de ska aktivera av speciella så kallade aktivatorer.

En sådan aktivator är proteinet c-Myc, som sedan tidigare är känt för att aktivera gener inblandade i celltillväxt via RNA-polymeras II. Aktiviteten av c-Myc är abnormt hög vid många olika cancersjukdomar. Man har hittills trott att olika typer av aktivatorer dirigerar de två RNA-polymeraserna I och II.

Nu avslöjar forskare vid Södertörns Högskola, Karolinska Institutet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Tyska Cancerforskningscentret i Heidelberg att c-Myc också aktiverar gener för ribosom-komponenter med hjälp av RNA-polymeras I.

Upptäckten att c-Myc aktiverar både RNA-polymeras I och II kan förklara hur alla de olika komponenterna av ribosomen produceras i rätt relativ mängd och vid rätt tidpunkt. Rubbningar i denna balans kan leda till tumörutveckling och upptäckten ger därför nya viktiga insikter om hur abnorm c-Myc-aktivitet kan orsaka cancer.

c-Myc associates with ribosomal DNA and activates RNA polymerase I transcription