Handelshögskolan i Stockholm
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Huvudlösa skyltdockor påverkar hur vi reagerar på marknadsföring
<p>Hur människor avbildas i marknadsföring påverkar konsumenternas reaktioner, visar en doktorsavhandling från...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Mikrolån blir alltmer kommersiella
<p>I slutet av 1990-talet introducerades mikrolån som ett effektivt sätt att bekämpa världens fattigdom. Sättet att...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Döttrar gör familjeföretag miljömedvetna
<p>Familjeföretag presterar bättre ur miljösynpunkt när familjen har flera döttrar, visar Kristoffer Milonas vid...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Kampen om våra tankar
<p>I sin tredje bok berättar Erik Modig vid Handelshögskolan i Stockholm, hur olika typer av kommunikation påverkar vårt...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Dataspel kan få familjer att spara el
<p>Platsberoende dataspel kan förmå hela familjer att spara elektricitet. Det visar forskaren Mattias Svahn i en doktorsavhandling...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Kundfokus räcker inte för att skapa lönsamma innovationsprojekt
<p>Innovation har blivit synonymt med framgång. Samtidigt är innovationsprojekt riskfyllda, särskilt om man inte lyckas balansera...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Idébaserade rörelser måste förändras i takt med samhället för att överleva
<p>I avhandlingen ”Ideology Being Governed: Strategy Formation in Civil Society”, har Stefan Einarsson, forskare vid...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Nytt stipendieprogram för studenter vid Stockholm School of Economics in Riga
<p>De tre ledande bankerna i Norden och Baltikum, Nordea, SEB och Swedbank har gemensamt grundat stipendieprogrammet "Key to Success"...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Det var inte bättre förr – perspektiv på trafikkaoset
<p>Beror de senaste årens kaos i tågtrafiken på avregleringen av transportsektorn? Nej, hävdar ekonomie doktor Gunnar...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Hur utvecklar detaljhandelsföretag nya märkesvaror?
<p>Lena Bjerhammar skriver i en ny avhandling från Handelshögskolan i Stockholm om hur produktutvecklingssamarbete mellan...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Styrelsens personliga relation till VD spelar in
<p>Joakim Bång vid Handelshögskolan i Stockholm utreder i sin doktorsavhandling effekterna av personliga relationer mellan...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Att följa eller följas – så väljer institutionerna rätt strategi vid investeringar i riskkapitalfonder
<p>Intresset för investeringar i riskkapitalfonder har ökat dramatiskt under de senaste åren. Trots detta är kunskapen om...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Behöver Sverige fler kvinnor som är företagare?
<p>Det svenska samhället har gått från att se med misstänksamhet på företagare till att nästan krama ihjäl...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
NASDAQ OMX skänker unik finansdatabas till Handelshögskolan i Stockholm
<p>NASDAQ OMX Stockholm AB skänker den finansiella databasen (FINBAS) med unik aktiemarknadsinformation från 1979 till...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Verklighetens mangel lär ledningsgrupper att värdesätta det okända
<p>När ett förändringsprojekt ska sjösättas läggs ofta för mycket resurser på att styra utvecklingen. I en ny...
![placeholder bild.](/app/themes/forskning/assets/images/png/dummy-image.png)
Få de nya idéerna att komma till dig – så attraherar företag innovativa produkter och teknologier
<p>Hur kan företag bli bättre på produktutveckling, innovation och att identifiera nya tillväxtmöjligheter? En ny avhandling...