1. Proteiner fångas i kammare, som ser ut som runda behållare.
    20 november 2023

Pyttesmå proteinfällor kan ge svar om sjukdomar

Vid alzheimer och ALS bildas klumpar av proteiner. Nu har forskare utvecklat en metod där proteinerna fångas in i en nanofälla för att studeras. Förhoppningen är att bättre förstå skadliga mekanismer i sjukdomarnas tidiga fas.

2. Plastmodell av en mänsklig hjärna, stående på en pinne i inomhusmiljö.
    7 november 2023

Den starka obehagskänslans plats i hjärnan funnen

Forskare har hittat en nervcellskrets i hjärnan som vid aktivering ger upphov till stark obehagskänsla. Upptäckten kan bland annat hjälpa till att förklara varför depression kan uppstå vid en viss typ av behandling av Parkinsons sjukdom.

3. 11 maj 2023

Problem att gå kopplas till kognitiva svårigheter

Patienter med neurodegenerativa sjukdomar går långsammare och tar kortare steg. Gångproblemen kopplas till kognitiv förmåga och kan påverka livskvaliteten, enligt en avhandling.

4. Två spelare jagar bollen under en fotbollsmatch
    17 mars 2023

Fotbollsspelare på elitnivå har ökad risk för demens

Män som spelade fotboll i allsvenskan fram till mitten av 1900-talet drabbades oftare av demens, jämfört med övriga befolkningen. Nickar och huvudkollisioner kan vara förklaringen, menar forskarna bakom en ny studie.

5. 23 februari 2023

Saliv kan ge svar om tidig alzheimer

Ett enkelt salivprov som spårar molekyler i hjärnan kan upptäcka alzheimer och parkinson – långt före symtom visar sig. Det visar forskning vid Luleå tekniska universitet.

6. 16 september 2022

Infektioner kopplas till ökad risk för alzheimer och parkinson

Allvarliga infektioner tidigt eller mitt i livet kopplas till ökad risk för Alzheimers och Parkinsons sjukdom. Fynden tyder på att infektioner kan trigga eller förstärka en redan existerande sjukdom.

7. 20 juni 2022

Hjärnan läker dåligt efter skallskador

Svåra skallskador leder i princip alltid till minnesproblem och upprepade slag mot huvudet höjer risken för demens. Det har en uppmärksammad skotsk studie av elitidrottare satt fokus på.

8. Doktorand Matilde Forni håller upp en ram med trådar.
    13 oktober 2021

Smärtlindring utan läkemedel med sjögräsmjuk teknik

Stimulans direkt i hjärnans smärtkontrollcentra med mjuka tunna elektroder, kan blockera svår smärta. Metoden, som än så länge bara testats på råttor, ger bättre effekt än morfin och saknar biverkningar, enligt forskare från Lunds universitet.