1. 25 mars 2024

Guldskrot kan renas med biodiesel

Biodiesel kan användas som ingrediens i ett nytt miljövänligt recept för att rena och återvinna metaller, till exempel gamla guldsmycken. Enligt forskare vid Chalmers tekniska högskola är upptäckten viktig för att minska användningen av fossil olja.

2. Elbilar vid laddningsstolpar
    17 oktober 2023

Ny metod banar väg för bättre batteriåtervinning

Forskare har utvecklat en ny miljövänlig metod för att separera och återanvända värdefulla metaller. Det innebär att uttjänta batterier från elbilar kan få nytt liv.

3. 28 augusti 2023

Tåliga metallmaterial rostar oväntat mycket

Metalliska material som används till raketmotorer, kärnkraftverk och inom kemiindustrin anses hållbara. Men en ny studie avslöjar att vissa legeringar rostar på ett sätt som tidigare inte varit känt.

4. Silveraktiga metalliska kristaller i en klump, på vit bakgrund.
    26 juni 2023

Sällsynta metaller har ökat kraftigt i bilar – men återvinningen är skral

Sällsynta jordartsmetaller som neodym och dysprosium har ökat enormt i nya bilar sedan 2006, med 400 respektive 1 700 procent. Men återvinningen är liten och metallutbudet räcker inte för att möta efterfrågan på bland annat elbilar, enligt en Chalmerskartläggning.

5. 13 juni 2023

Utsläpp i hamnar hotar havsmiljön

​De sammanlagda utsläppen av skadliga ämnen från sjöfarten innebär alarmerande miljörisker, enligt forskare. Båtbottenfärg och vatten från skrubbrar, som ska rena fartygens avgaser, ligger bakom merparten av de farliga utsläppen.

6. Glödande exoplanet i rymden
    21 april 2023

Sällsynt metall siktad vid skållhet planet

Universums varmaste exoplanet har en temperatur på svindlande 4000 grader. Forskare har nu lyckats undersöka atmosfären runt den superheta himlakroppen – och hittat den ovanliga jordartsmetallen tertium.

7. 1 mars 2023

Kobolt kan återvinnas med miljövänlig metod

Forskare har tagit ett nytt steg mot energisnål återvinning av kobolt i litiumjon-batterier. Metoden använder en lösning som framställs av urin och ättika.

8. Fören på en brun träbåt, stilla hav och lite land framför.
    12 december 2022

Miljövänlig bottenfärg bäst i forskarnas test

Silikonbaserad färg är bättre än kopparbaserad färg på att hålla borta påväxt från båtbottnar, enligt en studie. En god nyhet för miljön, enligt forskarna.