1. Guldfärgad vätska i en glasbehållare på labb.
    18 april 2024

Gammalt recept bakom nytt supertunt guld

Forskare har länge försökt göra extremt tunna ark av guld, men misslyckats eftersom metallen gärna vill klumpa ihop sig. Men med hjälp av ett hundra år gammalt recept har forskare vid Linköpings universitet nu lyckats, skriver lärosätet i ett pressmeddelande. Det nya materialet, som bara...

2. 25 mars 2024

Guldskrot kan renas med biodiesel

Biodiesel kan användas som ingrediens i ett nytt miljövänligt recept för att rena och återvinna metaller, till exempel gamla guldsmycken. Enligt forskare vid Chalmers tekniska högskola är upptäckten viktig för att minska användningen av fossil olja.

3. Elbilar vid laddningsstolpar
    17 oktober 2023

Ny metod banar väg för bättre batteriåtervinning

Forskare har utvecklat en ny miljövänlig metod för att separera och återanvända värdefulla metaller. Det innebär att uttjänta batterier från elbilar kan få nytt liv.

4. 28 augusti 2023

Tåliga metallmaterial rostar oväntat mycket

Metalliska material som används till raketmotorer, kärnkraftverk och inom kemiindustrin anses hållbara. Men en ny studie avslöjar att vissa legeringar rostar på ett sätt som tidigare inte varit känt.

5. Silveraktiga metalliska kristaller i en klump, på vit bakgrund.
    26 juni 2023

Sällsynta metaller har ökat kraftigt i bilar – men återvinningen är skral

Sällsynta jordartsmetaller som neodym och dysprosium har ökat enormt i nya bilar sedan 2006, med 400 respektive 1 700 procent. Men återvinningen är liten och metallutbudet räcker inte för att möta efterfrågan på bland annat elbilar, enligt en Chalmerskartläggning.

6. 13 juni 2023

Utsläpp i hamnar hotar havsmiljön

​De sammanlagda utsläppen av skadliga ämnen från sjöfarten innebär alarmerande miljörisker, enligt forskare. Båtbottenfärg och vatten från skrubbrar, som ska rena fartygens avgaser, ligger bakom merparten av de farliga utsläppen.

7. Glödande exoplanet i rymden
    21 april 2023

Sällsynt metall siktad vid skållhet planet

Universums varmaste exoplanet har en temperatur på svindlande 4000 grader. Forskare har nu lyckats undersöka atmosfären runt den superheta himlakroppen – och hittat den ovanliga jordartsmetallen tertium.

8. 1 mars 2023

Kobolt kan återvinnas med miljövänlig metod

Forskare har tagit ett nytt steg mot energisnål återvinning av kobolt i litiumjon-batterier. Metoden använder en lösning som framställs av urin och ättika.

9. Fören på en brun träbåt, stilla hav och lite land framför.
    12 december 2022

Miljövänlig bottenfärg bäst i forskarnas test

Silikonbaserad färg är bättre än kopparbaserad färg på att hålla borta påväxt från båtbottnar, enligt en studie. En god nyhet för miljön, enligt forskarna.

10. 17 november 2022

AI hittar bästa legeringarna bland miljontals kandidater

Nya material behöver utvecklas för att klara klimatmålen. Nu har forskare vid KTH utvecklat ett snabbare, effektivare och billigare sätt för att hitta metallegeringar som håller måttet.

11. 3D-tolkning av ett bröst med cancerceller i rött, proteiner i vitt samt kopparjoner i grönt
    11 november 2022

Koppar en ledtråd i kampen mot cancer

Koppar och kopparbindande proteiner skulle kunna vara en måltavla för framtida cancerbehandling visar forskning från Chalmers.

12. 18 oktober 2022

Fartygens avgasrening – en okänd miljöbov

Vattnet som släpps ut från fartygens avgasreningssystem, den så kallade skrubbern, står för upp till nio procent av vissa cancerframkallande och miljöskadliga ämnen som släpps ut i Östersjön.

13. Närbild på glödande och flytGlödande och flytande lava från vulkanen Fagradalsfjäll
    15 september 2022

Vulkanen Fagradalsfjäll hjälper forskare förutspå nya utbrott

Under vulkanutbrott på Island kunde forskarna ta unika prover från alldeles färsk lava. Undersökningar av lavan visade magmans rörelser under jordskorpan – vilket kan hjälpa till att förutsäga nya vulkanutbrott.

14. Potatisformad metallisk asteroid med ytan täckt av kratrar.
    28 juni 2022

Gåtfulla asteroider kan bära på tunga skatter

Hur har livet uppstått? Vad händer vid en planets födelse? Att besöka en asteroid kan ge svar på en mängd existentiella frågor. Och mer praktiska. Som den här: finns det verkligen en metallskatt vid slutet av den långa rymdresan?

15. 11 maj 2022

Vem älskar en gruva?

Klimatomställning kräver elektrifiering. Och elektrifiering metaller till batterier, solceller och vindkraftverk. Men vill vi ha fler gruvor?

16. Illustration av exoplaneten WASP-189b.
    16 februari 2022

Exoplanets atmosfär innehåller flera grundämnen

Forskare har lyckats detaljstudera atmosfären hos en extrem exoplanet, 322 ljusår från jorden. Kunskapen kan hjälpa oss förstå mer jordlika planeter.