Gräsliknande växt i åkerfält.
Renkavle. Bild Krzysztof Ziarnek, Kenraiz/Wikimedia commons*
Artikel från forskning.se

Den invasiva arten renkavle kan innebära ett hot mot skördar. Forskare vid Blekinge tekniska högskola har nu tagit hjälp av drönare och AI för att spåra den svårupptäckta växten.

Renkavle är en invasiv art som kan finnas i vetefält. Gräset är svårt att hitta och förökar sig mycket snabbt.

– Det är som att leta efter gräs bland gräs, säger forskaren Mattias Dahl vid Blekinge tekniska högskola.

Idag besprutar lantbrukare sina fält för att få bort växten som hotar skördarna. I Skåne är vissa fält väldigt angripna av det oönskade gräset.

– Det här gräset minskar skördarna med 30 procent till en början och upp till 60–70 procent om det får riktigt fäste, säger Mattias Dahl.

Drönare spårar gräset

Forskarna vid Blekinge tekniska högskola testar nu en ny metod för att rå på den invasiva växten. För att hitta renkavlen används en drönare som bär på en kamera.

– Drönaren flyger över fälten och tar en mängd bilder med bra upplösning. Bilderna analyseras sedan med hjälp av AI och vi får på så sätt fram var på fälten renkavlen finns, säger Mattias Dahl.

AI-funktionen lär sig hur renkavle ser ut genom att laddas med ett stort antal bilder av det invasiva gräset – från den lilla plantan till färdigväxt gräs.

Forskarna nöjda med resultatet

Projektet har nu kommit halvvägs och forskarna är nöjda med resultatet hittills.

– Vi har lyckats nå 96 procent upptäckningsgrad av renkavle på våra testfält vilket vi är väldigt nöjda med, säger Mats Pettersson, forskare vid Blekinge tekniska högskola.

Tanken är att metoden i förlängningen ska kunna bli till hjälp i dagens precisionsjordbruk. Forskarna har därför samarbetat med rådgivare till lantbruket, lantbrukare och företag.

– Vi skulle kunna förse traktorerna med koordinater med hög precision som information om exakt var bönderna ska bespruta. Det skulle minska mängden besprutning och förhindra att renkavle får fäste, säger Mats Pettersson.

*Bild: Krzysztof Ziarnek, Kenraiz. Licens: CC BY-SA 4.0/Wikimedia commons

Vetenskaplig studie

Effects of Foreground Augmentations in Synthetic Training Data on the Use of UAVs for Weed Detection, Blekinge tekniska högskola.