pillerkartor, flera olika färger
Artikel från Karolinska Institutet

Forskare har utvecklat en molekylär metod som på några minuter kan ta reda på huruvida bakterier svarar på antibiotika eller inte. Förhoppningen är att utveckla ett snabbtest för sjukvården.

Metoden går ut på att sekvensera så kallat budbärar-RNA som bakterierna bryter ner i samband med att de tillverkar proteiner. Dessa mätningar skvallrar om hur bakterierna påverkas när de utsätts för olika miljöfaktorer, som antibiotikabehandling eller annan typ av stress.

Resultat efter fem minuter

Forskarna har testat metoden på totalt 96 bakteriearter från olika stammar i prover från avföring och vagina, men också bakterier i jord. Efter fem minuter kunde forskarna se om bakterierna svarade på en antibiotikabehandling eller inte.

Forskaren Vicent Pelechano vid Karolinska institutet har nu tillsammans med forskarkollegor startat ett bolag i hopp om att utveckla ett snabbtest för vården. Ett sådant skulle i bästa fall kunna minska onödig antibiotikaanvändning och leda till att rätt läkemedel ges med en gång.

– Dagens metoder för att testa antibiotikaresistens kan ta flera timmar eller till och med dagar, men ofta behöver behandling sättas in snabbade än så för att undvika allvarliga konsekvenser för patienten. Därför ges ofta bredspektrumantibiotika som ökar risken för resistensutveckling.

Kan användas i forskning

Förutom att mäta antibiotikaresistens kan metoden användas inom forskningen, enligt forskarna bakom den aktuella studien. Metoden kan öka förståelsen för hur bakterier hanterar stress och hur de interagerar med varandra och med sina värdar.