1. Vatten som flödar nedåt ur rör, moln och blå himmel bakom.
    16 maj 2023

Nytt svampliknande material suger upp läkemedelsrester ur vatten

Forskare vid Stockholms universitet har utvecklat ett material som kan fånga in och bryta ner läkemedelsmolekyler från kommunalt avloppsvatten. Det handlar om ett poröst material som har nano-små kanaler och beter sig som ett slags svamp.

2. 29 mars 2023

Kemisk sax vässad för nya supertunna material

Forskare har utvecklat en metod för att skräddarsy tunna material – på atomnivå. Tekniken öppnar för nya nanomaterial till framtidens elektronik och kommunikation.

3. Gula, vita och blå akvariefiskar, blå bakgrund
    13 december 2022

Så kan nanomaterial påverka immunförsvaret i tarmen

Nanomaterialet grafenoxid används i bland annat elektronik. Och materialet kan påverka immunförsvaret, indirekt via bakterier i tarmen, enligt en ny KI-studie av zebrafiskar.

4. Många speglar och annan utrustning som forskarna använt.
    28 november 2022

Forskare styr fotosyntes med speglar

Med hjälp av speglar, placerade bara hundratals nanometer ifrån varandra, har forskare lyckats dra nytta av ljus på ett effektivt sätt. Deras upptäckt kan användas för att styra fotosyntesens första steg – för att (på sikt) omvandla koldioxid till bränsle.

5. 7 juni 2022

Nanosensor avslöjar rester av bekämpningsmedel på frukt

Spårning av bekämpningsmedel på enskilda frukter är både komplicerat och dyrt. Men med hjälp av en ny liten sensor skulle kontrollerna kunna förenklas, gå snabbare och bli billigare.

6. 1 mars 2022

Viktigt steg för effektivare batterier i mobiltelefoner

Små superkondensatorer kan snabba på laddning av mobiltelefoner och elbilar – och dessutom få batterierna att hålla längre. Nu har forskare utvecklat en metod som innebär ett genombrott för hur de kan tillverkas.

7. 27 januari 2022

Nano-ytor kan skapas med majsprotein istället för fossila bränslen

Majs- och mjölkprotein kan ersätta fossila bränslen och metaller när man ska tillverka nanostrukturerade ytor. Forskning från Linnéuniversitetet öppnar för en framtid med mer hållbart framtagen nanoteknik utan ändliga naturresurser.

8. 17 januari 2022

Kolnanorör – det nya svarta

Kolnanorör har unika egenskaper som gör materialet intressant både inom forskning och kommersiellt. Men kristallstrukturen är inte alltid perfekt. En avhandling vid Karlstads universitet visar hur egenskaperna kan bli drastiskt mycket bättre bara genom att öka kristalliniteten lite grann.