1. Blod i provrör på ett labb
    28 februari 2024

Blodprov lika bra som ryggvätskeprov för att upptäcka alzheimer

Ett blodprov är lika träffsäkert – och i vissa fall överlägset – ryggvätskeprov för att ställa en alzheimerdiagnos. Det visar en studie.

2. Kvinna i rosa skjorta döljer ansikte i händerna
    30 januari 2024

Hjärnprotein kan skydda kvinnor mot alzheimer

Aktivering av ett speciellt protein i hjärnan skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla demenssjukdomar som alzheimer. Det visar en studie som gjorts på möss.

3. Proteiner fångas i kammare, som ser ut som runda behållare.
    20 november 2023

Pyttesmå proteinfällor kan ge svar om sjukdomar

Vid alzheimer och ALS bildas klumpar av proteiner. Nu har forskare utvecklat en metod där proteinerna fångas in i en nanofälla för att studeras. Förhoppningen är att bättre förstå skadliga mekanismer i sjukdomarnas tidiga fas.

4. Illustration av kopplingar, synapser, mellan nervceller.
    1 november 2023

Förändringar i cellernas kraftverk tidigt tecken på alzheimer

Långt före symtom på Alzheimers sjukdom förändras energibalansen i hjärnceller som är viktiga för närminnet. Det visar en studie på möss.

5. 5 oktober 2023

Grafenoxid väcker hopp om att bromsa alzheimer

Behandling med nanomaterialet grafenoxid kan minska den skadliga process som stör hjärnans funktioner vid Alzheimers sjukdom. Det visar en studie på jästceller.

6. 4 oktober 2023

Långvarig stress kopplas till ökad risk för alzheimer

Det kan finnas ett möjligt samband mellan kronisk stress och demenssjukdom. Risken att drabbas är liten, men personer under 65 år med utmattningssyndrom och depression får i högre grad Alzheimers sjukdom. Det visar en studie.

7. Äldre par sitter på en bänk
    30 juni 2023

Celler rensas från plack med ny metod

En ny metod för att rensa celler från skadliga proteinplack har testats i en studie. Förhoppningen är att tekniken i framtiden kan öka förståelsen för sjukdomar som alzheimer.

8. 12 april 2023

Sockermolekyl i blodet kan förutse alzheimer

Förändrade nivåer av glykaner, eller sockermolekyler, i blodet kan visa risken för Alzheimers sjukdom tio år i förväg. Upptäckten av biomarkören kan underlätta screening för tidig diagnos.

9. Två spelare jagar bollen under en fotbollsmatch
    17 mars 2023

Fotbollsspelare på elitnivå har ökad risk för demens

Män som spelade fotboll i allsvenskan fram till mitten av 1900-talet drabbades oftare av demens, jämfört med övriga befolkningen. Nickar och huvudkollisioner kan vara förklaringen, menar forskarna bakom en ny studie.

10. 2 mars 2023

Radar följer gången − flaggar för fallolyckor

Fallolyckor och alzheimer skulle kunna förutspås med en ny metod. Det menar forskare som utvecklat en radarsensor som mäter människors rörelsemönster och variation i steg.

11. 23 februari 2023

Saliv kan ge svar om tidig alzheimer

Ett enkelt salivprov som spårar molekyler i hjärnan kan upptäcka alzheimer och parkinson – långt före symtom visar sig. Det visar forskning vid Luleå tekniska universitet.

12. Par håller om varandra
    16 januari 2023

Blodprov spårar nervskador vid alzheimer

Forskare har utvecklat ett blodtest som kan visa nedbrytningen av nervceller i hjärnan vid alzheimer. Testet kan bli användbart för att både diagnostisera och övervaka skadorna hos patienter med sjukdomen.

13. 13 januari 2023

Multisjuka har större risk att drabbas av demens

Att vara drabbad av flera sjukdomar, som diabetes, hjärtsjukdom och stroke, kopplas till kraftigt ökad risk för demens och alzheimer. En tvillingstudie tyder även på att samma gener kan bidra till sjukdomarna.

14. 11 januari 2023

Biomarkör i blodet kan visa tidiga förändringar vid alzheimer

En tidig diagnos vid Alzheimers sjukdom ökar möjligheterna att sakta ner förloppet med läkemedel. Nu visar en studie att ett protein kan vara en tänkbar blodmarkör som avslöjar en ärftlig form av sjukdomen tio år innan symtom.

15. 7 december 2022

Hjärnans immunceller kan triggas att bromsa Alzheimer

Genom att aktivera hjärnans storätande immunceller kan man utlösa inflammatoriska skyddsmekanismer i immunsystemet, vilket bromsar sjukdomsutvecklingen av Alzheimers sjukdom.

16. Två personer sitter med ryggen mot kameran med vinodling och berg framför sig, sommartid
    5 december 2022

Blodtester visar tidig alzheimer – och kan ge bättre behandling

Nu har de bästa så kallade blodbiomarkörerna för upptäckt av tidig alzheimer identifierats, enligt forskare. Markörerna skulle också kunna användas för att ge rätt typ av behandling.