Kvinna i rosa skjorta döljer ansikte i händerna
Artikel från Karolinska Institutet

Aktivering av ett speciellt protein i hjärnan skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla demenssjukdomar som alzheimer. Det visar en studie som gjorts på möss.

Två tredjedelar av alla som drabbas av Alzheimers sjukdom är kvinnor. Tidig menopaus, det vill säga när mensen upphör, är en av riskfaktorerna för kognitiv nedgång.

I samband med menopausen minskar nivåerna av hormonet östrogen. Hormonet produceras i äggstockarna men också i hjärnan, vilket är avgörande för att hålla nervcellerna friska och funktionsdugliga.

Friskare nervceller och bättre minne

En studie som gjorts på möss visar att aktivering av ett hjärnprotein med namnet CYP46A1 skulle kunna skydda kvinnor från att utveckla neurodegenerativa sjukdomar som alzheimer.

I hjärnan bidrar proteinet till att bli av med överskott av kolesterol och omvandlar det till en kolesterolprodukt som kallas 24S-hydroxykolesterol, 24SOH.

När honmöss fick ökade nivåer av proteinet höjdes produktionen av 24SOH. Forskarna kunde då se att mössen fick friskare nervceller, förbättrat minne och högre östrogenaktivitet. Detta sågs både i klimakteriet och under åldrandet. Hos hanmöss sågs däremot ingen effekt.

– Kolesterolomsättning och könshormoner är föränderliga. Våra resultat tyder på att de kan tjäna som potentiella behandlingsmål för flera neurodegenerativa sjukdomar i framtiden, säger Silvia Maioli som är docent vid Karolinska institutet.

Hjärnproteinet kan aktiveras med läkemedel

Studien visar att aktivering av proteinet CYP46A1 bidrog till att öka östrogenaktiviteten i hjärnan hos honmöss. Det gör proteinet till en måltavla för behandling riktad till kvinnor, menar forskarna.

Tidigare forskning har visat att hjärnproteinet kan aktiveras genom låga doser av läkemedlet Efavirenz som används vid hiv-infektion.

– Vi menar att påverkan på kolesterolomsättning genom CYP46A1-aktiverare som Efavirenz kan erbjuda ett nytt tillvägagångssätt för att främja östrogen-medierat skydd av nervcellerna hos kvinnor i riskzonen för Alzheimers sjukdom, säger Silvia Maioli.

CYP46A1-mediated cholesterol turnover induces sex-specific changes in cognition and counteracts memory loss in ovariectomized mice, Science Advances.