Idrott
-
Kvinnliga idrottares hälsa måste diskuteras
Kunskapen och kommunikationen kring kvinnliga idrottares hälsa behöver förbättras både bland aktiva och tränare, visar forskning från Mittuniversitetet.
-
Hur kommer man i toppform inför ett lopp?
Just nu pågår vinter-OS i Peking och i mars går Vasaloppet av stapeln. Idrottsforskaren Marko Laaksonen vet hur man kommer i toppform till en tävling.
-
Vinter-OS var ingen självklarhet
Vinter-OS i Peking är det 24:e i ordningen. Men vägen fram till de första olympiska vinterspelen var både lång och krokig, berättar Göran Patriksson, professor emeritus i idrottsvetenskap.
-
OS-medaljer – inga lätta saker
327 medaljer ska delas ut under de 24:e vinterolympiska spelen i Peking. Men hur kommer det sig att förstapristagares medalj är i guld? Och varför ge en brons- och inte en kopparmedalj till tredjepristagaren? Forskare vid Göteborgs universitet reder ut skillnader och likheter mellan guld,...
-
Barn vill ha fler alternativ till fysisk aktivitet
Hur får man barn att bli fysiskt aktiva? En avhandling från Karlstads universitet visar att barnen själva efterlyser andra former av aktiviteter än idrott.
-
Fysisk aktivitet ökade koncentrationen i klassrummet
Pulshöjande aktiviteter tycks positiva för inlärningen, visar forskning från Högskolan i Halmstad. Eleverna upplevde också att de fick lättare att koncentrera sig och blev gladare.
-
Pojkar tenderar att premieras på idrottslektionerna
Skolan ska främja pojkars och flickors lika rätt och möjligheter när det gäller idrott och hälsa. Det framgår i den svenska läroplanen. Men trots det är undervisningen inte jämställd och flickor och pojkar blir behandlade olika.
-
Idrott och högre studier – hur kan det kombineras?
Vilka utmaningar möter studenter som vill kombinera idrott med högre studier? Det har forskare vid högskolan i Halmstad undersökt – och resultatet har mynnat ut i nationella riktlinjer som ska underlätta för elitsatsande högskolestudenter.
-
Elitskidåkare drabbas ofta och tidigt av andningsbesvär
Mer än var fjärde skidåkare vid riksidrottsgymnasierna har astma, det är betydligt fler än andra i samma ålder. En stor andel elitskidåkare har dessutom ytterligare en luftvägsåkomma, visar forskning från Umeå universitet.
-
Gruppdynamik på idrotten viktig för barn med NPF-diagnos
Goda kunskaper i gruppsykologi hos läraren, ödmjukhet och en aktiv kommunikation. Det är nyckeln till en lyckad integrering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer på idrottslektionerna. Allt enligt en studie av Anna Thorén, universitetsadjunkt i Pedagogiskt arbete med inriktning...
-
Orienterare får bättre tarmflora
Att vara orienterare är bra för hälsan. Det syns till och med i tarmen - de goda bakterierna frodas, visar en studie från Örebro universitet. Veteranorienterare har mer av en speciellt gynnsam tarmbakterie, jämfört med andra äldre friska.
-
Självtillit bättre mått än betyg i idrottsundervisningen
Elever med funktionsnedsättning deltar oftast i idrottsundervisning utan särskilt stöd. Därför är det viktigt att de fysiska aktiviteter skolan erbjuder håller hög kvalitet, menar Karin Bertills som undersökt hur olika undervisningssätt påverkar elever i behov av särskilt stöd.
-
Eleverna missnöjda med betygssättningen i idrott
Eleverna tycker att betygssystemet i Idrott och Hälsa, IH, är orättvist och ofullständigt. Betyget i IH är dessutom det betyg som eleverna är mest missnöjda med av samtliga ämnen och de ser gärna ett flerbetygssystem i ämnet.
-
Idrott varje dag ger högre betyg
Regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra intellektuella prestationer. Inte minst i skolan. – Daglig idrott är en möjlighet att lyfta en genomsnittlig skola till en högpresterande skola, säger Jesper Fritz som undersökt avgångsbetygen från drygt 600 niondeklassare.
-
Det krävs mer än magkänsla för rättssäkra betyg i idrott
Tidigare forskning har i stor utsträckning slagit fast hur bedömning och feedback i ämnet idrott och hälsa borde vara. Björn Tolgfors har istället undersökt vad som faktiskt händer i undervisningen och hur bedömningen påverkas av samspelet mellan lärare och elever.
-
Det styr hur lärare sätter betyg i idrott och hälsa
Vad värderar lärare när de sätter betyg i idrott och hälsa och vilka möjligheter har olika elever att lyckas i ämnet? – Jag frågade erfarna kollegor hur de gjorde och fick till svar att det bara vet man, det ser man ju när de springer runt och rör sig, säger Lena Svennberg, adjunkt i...