Forskning om barn och unga
Forskning om barn och unga är ett brett område. Det kan handla om allt ifrån ungas psykiska hälsa och barnsjukdomar, till deras skolgång eller fritid. Här samlar vi alla artiklar om forskning som rör barn och unga.
-
Nu mäts förskolors elanvändning i FörskoleVis
I projektet FörskoleVis ska barn och förskolepedagoger tillsammans kunna se och förstå vad energi är och hur mycket energi de använder i förskolan. De kommer därför att bli medvetna om kopplingen mellan sitt beteende och energianvändningen –...
-
Öppna miljöer stimulerar förskolebarn
Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet. Barn skapar också egna handlingsutrymmen i miljöer som pedagoger använder för att...
-
Enkätstudie ska ge kunskap om förskolebarns hälsa
De närmaste åren kommer föräldrar till förskolebarn som blir kallade till BVC ha möjlighet att vara med i en forskningsstudie. Idag saknas kunskap om hälsan hos svenska 3-5-åringar.
-
Barnskötarnas klassresa
Få utbildningar har skiftat så mycket i status och framtidsutsikter som den till barnskötare. Spänningen mellan omsorg och pedagogik går som en röd tråd genom utbildningens historia, visar en studie vid Linköpings universitet.
-
Naturorientering för småttingar
Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i...
-
2,7 miljoner till forskning om social ångest i tonåren
I de tidiga tonåren sker flera förändringar – för många ungdomar är ökad social ångst en av dem. Psykologiforskare vid Örebro universitet har fått 2,7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur social...
-
Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn
Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs...
-
Ledningen för kommunala förskolor kartlagd
Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin avhandling att landets kommunala förskolor har en mångskiftande ledningsstruktur. Hon tror att den nya skollagen från 2010 kommer att leda till färre ledningsnivåer, och att det renodlade rektorskapet för förskolan...
-
Fördelning av föräldraledighet påverkar spädbarns bearbetning av ansiktsuttryck
Barn i ettårsåldern skiljer mellan mammors, pappors och främlingars emotionella uttryck. Barnen använder sedan denna information för att reglera sitt eget beteende, visar en studie. Den visar också att föräldrarnas fördelning av...
-
Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande
I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för...
-
Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande
Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som...
-
Ungas hälsa, utanförskap och återkomst på arbetsmarknaden
För knappt ett år sedan fick professorerna Peter Währborg och Patrik Grahn vid SLU i Alnarp medel från regeringen för att kartlägga bakgrunden till det höga antalet aktivitetsersättningar. Denna ersättning från försäkringskassan kallades...
-
Hälsan hos barn och unga med funktionsnedsättning
Majoriteten av eleverna med funktionsnedsättning anser sig vara friska och trivs med livet. De upplever dock oftare psykisk ohälsa, utsätts oftare för mobbning och har sämre levnadsvanor jämfört med barn utan funktionsnedsättning.
-
Högt bakgrundsljud hjälper barn koncentrera sig
Barn med uppmärksamhetsproblem förbättrar sin koncentration och löser minnesuppgifter bättre om de utsätts för ett relativt högt brusljud under inlärningsfasen. I ett experiment visar forskarna Göran Söderlund, Stockholms universitet och...
-
Helheten viktig när förskolebarns behov bedöms
Många barn i förskolan har svårt att samspela med andra barn och att kommunicera. Majoriteten av dessa barn har inget funktionshinder eller diagnos men förskolepersonalen anser att barnen ändå är i behov av särskilt stöd.– Min forskning visar att...
-
Förskolebarn utmanar stereotypa könsmönster
Könet avgör hur barnen bemöts i sin lek och i sitt lärande på förskolan. De gånger barnens möjligheter utvidgas sker det på barnens, inte lärarnas initiativ. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.