1. placeholder bild.
    15 oktober 2014

    Förskolebarn fångar strömtjuvar

    I dagarna startade den andra testperioden i projektet FörskoleVis där förskolebarn letar efter strömtjuvar i förskolan. Till sin hjälp har de och förskolepedagogerna ett handledningsmaterial och ett digitalt verktyg som hjälper dem att hitta vilka apparater som använder mest el. Läs mer...

  2. placeholder bild.
    4 september 2014

    Barns övergångar till och från förskoleklass

    Hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och den obligatoriska skolan upplevs ur barns perspektiv är temat för en doktorsavhandling av pedagogen Helena Ackesjö vid Linnéuniversitetet.

  3. placeholder bild.
    3 september 2014

    Träning motverkar huvudvärk hos unga flickor

    Birte Tornøe disputerar i ämnet vårdvetenskap med inriktning sjukgymnastik vid Lunds universitet den 5 september 2014. (Foto: Åsa Hansdotter)

  4. 2 september 2014

    Trauma i barndomen kan ge fetma i vuxen ålder

    Att vara utsatt för övergrepp under barndomen innebär en markant ökning av risken att utveckla fetma i vuxen ålder. Det visar en metaanalys av tidigare gjorda studier, som omfattar totalt 112 000 studiedeltagare. Analysen gjordes av forskare på Karolinska Institutet 2014.

  5. placeholder bild.
    27 januari 2014

    Barn med lindriga funktionsnedsättningar behöver mer stöd

    Barn med lindriga funktionsnedsättningar har ofta har problem att klara sitt dagliga liv, exempelvis att ta på och knyta skorna, eller att breda smörgåsar. Många av dessa barn behöver mer arbetsterapeutiska insatser för att klara sitt dagliga liv och för att möta framtiden på ett bättre...

  6. placeholder bild.
    22 januari 2014

    Nu mäts förskolors elanvändning i FörskoleVis

    I projektet FörskoleVis ska barn och förskolepedagoger tillsammans kunna se och förstå vad energi är och hur mycket energi de använder i förskolan. De kommer därför att bli medvetna om kopplingen mellan sitt beteende och energianvändningen – och göra energikloka val. Första etappen...

  7. placeholder bild.
    15 april 2013

    Öppna miljöer stimulerar förskolebarn

    Spretiga och oplanerade miljöer uppmuntrar mer till kollektiv lek än välplanerade och ordnade miljöer i förskolan. Det visar en avhandling vid Mittuniversitetet. Barn skapar också egna handlingsutrymmen i miljöer som pedagoger använder för att försöka ordna och reglera barngruppen.

  8. placeholder bild.
    9 april 2013

    Enkätstudie ska ge kunskap om förskolebarns hälsa

    De närmaste åren kommer föräldrar till förskolebarn som blir kallade till BVC ha möjlighet att vara med i en forskningsstudie. Idag saknas kunskap om hälsan hos svenska 3-5-åringar.

  9. placeholder bild.
    11 februari 2013

    Barnskötarnas klassresa

    Få utbildningar har skiftat så mycket i status och framtidsutsikter som den till barnskötare. Spänningen mellan omsorg och pedagogik går som en röd tråd genom utbildningens historia, visar en studie vid Linköpings universitet.

  10. placeholder bild.
    9 januari 2013

    Naturorientering för småttingar

    Även barn i 1-3-årsåldern lär sig saker i förskolan. Hur det går till och hur förskoleverksamheten kan utvecklas undersöker Susanne Klaar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet. Hon har kallat den Naturorienterad utbildning i förskolan och ger verktyg till pedagogerna...

  11. placeholder bild.
    7 november 2012

    2,7 miljoner till forskning om social ångest i tonåren

    I de tidiga tonåren sker flera förändringar – för många ungdomar är ökad social ångst en av dem. Psykologiforskare vid Örebro universitet har fått 2,7 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för att undersöka hur social ångest utvecklas under tonåren.

  12. placeholder bild.
    4 september 2012

    Stöttande förskollärare viktiga för flerspråkiga barn

    Vart femte barn i förskolan har ett annat modersmål än svenska. Lärarledda aktiviteter med de yngsta och ett medvetet arbetssätt med sikte på språklig utveckling kan betyda mycket för de flerspråkiga barnen. Det visar en studie vid Göteborgs universitet.

  13. placeholder bild.
    4 juni 2012

    Ledningen för kommunala förskolor kartlagd

    Maria Styf vid Umeå universitet visar i sin avhandling att landets kommunala förskolor har en mångskiftande ledningsstruktur. Hon tror att den nya skollagen från 2010 kommer att leda till färre ledningsnivåer, och att det renodlade rektorskapet för förskolan kommer att försvinna.

  14. placeholder bild.
    22 mars 2012

    Fördelning av föräldraledighet påverkar spädbarns bearbetning av ansiktsuttryck

    Barn i ettårsåldern skiljer mellan mammors, pappors och främlingars emotionella uttryck. Barnen använder sedan denna information för att reglera sitt eget beteende, visar en studie. Den visar också att föräldrarnas fördelning av föräldraledigheten påverkar barnens tolkning av andras...

  15. placeholder bild.
    25 januari 2012

    Ett lekfullt lärande för att stimulera barns läsande och skrivande

    I förskoleklass och i årskurs ett ligger fokus på att hjälpa eleverna att knäcka läs- och skrivkoden men undervisningen består till stor del av traditionella lärarstyrda övningar och många upprepningar vilket lämnar lite utrymme för elevernas kreativitet. Ny forskning vid Örebro...

  16. placeholder bild.
    6 december 2011

    Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande

    Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som finns i förskolans vardag. Med rätt material och...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera