1. 7 oktober 2016

    Brus kan hjälpa barn med ADHD

    Kan ett konstant ljud av brus i öronen få barn och ungdomar med ADHD att bättre koncentrera sig i skolarbetet. En svensk-norsk studie talar för att så kan vara fallet.

  2. 28 september 2016

    Bra motorik förbättrar inlärningen

    Spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter som kräver bra tankeförmåga. Det visar en ny studie gjord vid Uppsala universitets Barn- och Babylab och som snart publiceras online i den vetenskapliga tidskriften Psychological Science. Det här kan vara ett argument för att satsa...

  3. 26 september 2016

    Så kan förskolebarnen lära sig fysik

    Ett glas som faller i golvet, ett eko av barns röster i en tunnel, ett löv som flyter i en bäck. Allt är exempel på vardagsfysik som förskolebarn kan möta. I förskolans läroplan står att barnen ska utveckla förståelse för fysikaliska fenomen, och för pedagogerna gäller det att göra...

  4. 20 juni 2016

    Våga lita på lärarna när det gäller skolutveckling

    Det finns stor potential för att utveckla skolans arbete, men lärarna måste få organisera sin tid på rätt sätt. Det menar Helen Avery, som disputerat i didaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

  5. 23 mars 2016

    ​Tidiga insatser stärker barns psykiska hälsa

    Hur mår små barn på förskolan? Finns det möjligheter att upptäcka beteendestörningar i tidig ålder och vilka insatser kan i så fall göras? På uppdrag av Socialstyrelsen har forskningsmiljön CHILD vid Jönköping University drivit projektet ”Tidig Upptäckt – Tidig Insats.”

  6. 23 mars 2016

    Datorn ersätter inte läraren när barn lär sig musik

    Även när ett datorprogram sägs vara självinstruerande och anses kunna lära yngre barn musikalisk improvisation har läraren en viktig roll att spela. En avhandling vid Göteborgs universitet visar hur vuxnas engagemang för och kommunikation med barnen skapar aktiviteter som berikar och...

  7. 8 mars 2016

    Han, hon eller hen? Genusrecension av barnens favoriter

    Hur kommer det sig att barbiedockor inte kan stå? Och varför är leksaksbilar så tydligt förknippade med pojkar? Svaret beror på normer och samhällets uppfattning om vad som är acceptabelt för pojkar och flickor att leka med, vilket i förlängningen speglar förväntningarna på könen i...

  8. 5 februari 2016

    De flesta barn som misshandlas vågar aldrig berätta

    Barnmisshandel är ett omfattande folkhälsoproblem som påverkar barns och ungas hälsa negativt. Det är också ett dolt problem då det sällan avslöjas eller upptäcks, visar en studie från Karlstads universitet. En stor andel drabbade barn avslöjar inte misshandeln på grund av brist på...

  9. 9 december 2015

    Föräldrar efter donation vill att barnen ska veta sitt ursprung

    Föräldrar som får barn med hjälp av donerade ägg eller spermier vill att barnen ska veta hur de kom till. Att hemlighålla behandlingen kan skada relationerna i familjen, tror föräldrarna. Men även om de allra flesta planerar att prata med sitt barn om donationen, vet vi ännu inte hur...

  10. 2 december 2015

    Kropp och musik hänger ihop

    Den professionella musikern tog tjänstledigt. Efter ett tag kom smärtan i ryggen och hon fick diagnosen falsk ischias. Musik och kropp hänger samman, visar en avhandling i musikvetenskap.

  11. 9 november 2015

    Pekplattor extra bra för flerspråkiga förskolebarn

    Flerspråkiga förskolebarn är extra hjälpta av pekplattor. Med hjälp av dem kan de få höra böcker på sitt andra modersmål, använda pedagogiska appar och kommunicera med barn på andra förskolor via t ex Skype – en insats som är viktig inte minst för de barn som talar ett...

  12. placeholder bild.
    16 september 2015

    Många cancerdrabbade tonåringar känner ångest 10 år senare

    Utvecklingen av livskvalitet och ångest- och nedstämdhetssymtom bland personer som diagnosticerats med cancer under tonåren följer inte ett rakt spår. En del utvecklar ångest- och depressionssymtom även lång tid efter avslutad behandling. En unik studie från Uppsala universitet som följt...

  13. placeholder bild.
    3 september 2015

    En bok för vuxna om böcker för barn

    För fem år sedan kom boken Från fabler till manga där Ann Boglind och Anna Nordenstam, båda forskare vid Göteborgs universitet, gav en översikt av svensk och översatt barn- och ungdomslitteratur. Sedan dess har det hänt mycket på det barnlitterära fältet och nu kommer en uppdaterad...

  14. placeholder bild.
    25 juni 2015

    Forskare undersöker inomhusmiljön i förskolor

    I lågenergihus tätas väggar, fönster och dörrar med plast för att uppnå en lägre energiförbrukning och på senare år har många kommuner valt den tekniken för nya förskolor. Nu startar ett forskningsprojekt vid Örebro universitet och Universitetssjukhuset i Örebro, som ska studera...

  15. placeholder bild.
    8 juni 2015

    Hur små barn utforskar, tolkar och skapar tecken

    Barns tidiga möten med digital teknologi gör att deras språk byggs upp och formas på nya sätt. De kommer mycket tidigt i kontakt med en mängd olika tecken. I en doktorsavhandling har Sara Hvit Lindstrand undersökt hur förskolor arbetar med små barns nyfikenhet och utforskande av...

  16. placeholder bild.
    28 januari 2015

    Ny sammanställning om barn och ungas psykiska hälsa

    Mår svenska barn och unga allt sämre – eller inte? Hur mäts psykisk hälsa, psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd? Och vad innebär egentligen dessa begrepp? De statliga forskningsråden Forte, Formas, Vetenskapsrådet och VINNOVA ger nu ut en lättfattlig skrift som sammanställer...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera