Artikel från Stockholms universitet

Vid fullmåne blir det fart på blåstångens kärleksliv. Forskare uppmanar nu allmänheten att ge sig ut på en nattlig strandpromenad i sommar och inspektera tångens tillstånd – och därmed bidra till ökad kunskap om vad som händer under Östersjöns yta.

Intresset var stort under förra året när projektet Algforskarsommar genomfördes för första gången. Resultaten blev ny kunskap om den höstförökande tångens ökade utbredning. Nu har årets upplaga av projektet lanserats och forskarna hoppas att många vill engagera sig.

– Det skulle vara väldigt värdefullt att få in rapporter under flera år i rad, säger Lena Kautsky, professor emeritus i marin växtekologi och projektansvarig för Algforskarsommar.

Ger en bild av klimatförändringarna

I sommar kan du hjälpa forskarna genom att gå på strandpromenad när det är fullmåne och samla in grenar av blåstång. Sedan undersöker du blåstångens förökningstoppar, för att se om de hunnit bli mogna.

Blåstångens kärleksliv är synkroniserat med fullmånen. Tångplantorna släpper ut sina miljarder små ägg och spermier i Östersjöns vikar under sommarens fullmånekvällar.

Genom deltagarnas rapporter kan forskarna få hjälp att svara på om blåstångens mognadsprocess påverkas av att det blir mildare vintrar och tidigare vårar.

Projektet Algforskarsommar

Medborgarforskningsprojektet som startade 2021 ger allmänheten en möjlighet att bidra med ny kunskap om vad som händer under ytan i våra svenska kustvatten, hur havet påverkas av klimatförändringarna och om kustens biologiska mångfald.

Många arter trivs i tången

Lena Kautsky beskriver blåstången som ”Östersjöns skog”. Blåstångsbältet har en hög artrikedom och är mycket viktigt för fiskrekrytering. Det ger skydd, föda och bidrar till ett rikt djurliv i grunda vikar, utmed klippor och stenbottnar från norra Bottenhavet till södra Östersjön.

Ett rikt liv i tångruskorna innebär även att fisklivet kan vara på väg att repa sig.

– Jag hoppas att vi får in många rapporter från kusten om ett rikt djurliv i tångruskorna, säger Lena Kautsky.

Mer information om projektet finns på Östersjöcentrum, Stockholms universitet.

Lena Kautsky, Professor emeritus, Stockholms universitet, lena.kautsky@su.se