Artikel från Göteborgs universitet

15 september 2015

Bättre kontroll på blodsockernivån kan förhindra demens

En förbättrad blodsockerkontroll skulle kunna förhindra många fall av demens. Det visar en ny studie på 350 000 patienter.

En studie av forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, visar att patienter med en dålig blodsockerkontroll löper 50 procent högre risk att bli inlagda på sjukhus med diagnosen demens, jämfört med de patienter som har en god kontroll på blodsockernivån.

– Våra resultat tyder på en stor möjlighet att kunna förebygga demens med en förbättrad blodsockerkontroll för patienter med diabetes typ 2, säger Aidin Rawshani, forskare vid Sahlgrenska akademin.

Omfattande kliniska data har studerats för att undersöka sambandet mellan HbA1c – ett blodprov som mäter blodsockernivån över en längre tid och som används för att kontrollera att behandlingen mot diabetes fungerar bra – och risken för demens.

Forskarna använde sig av Nationella Diabetesregistret och identifierade alla patienter med diabetes typ 2 som inte hade någon tidigare känd demenshistoria, omkring 350 000 patienter mellan 2004 och 2012. Dessa patienter följdes sedan upp tills de antingen lades in på sjukhus med demens, avled eller tills studien avslutades 31 december 2012.

Drygt 11 000 patienter (3,2 procent) lades in på sjukhus med en primär eller sekundär demensdiagnos under en genomsnittlig uppföljning på 4,6 år. Studien visade att patienter med ett HbA1c-värde på 10,5 procent eller högre löpte 50 procent högre risk att få diagnosen demens jämfört med de patienter som hade ett HbA1c på 6,5 procent eller lägre.

En tidigare stroke hos dessa patienter ökade sannolikheten för att drabbas av demens med 40 procent. Studien presenteras vid årsmötet för EASD (the European Association for the Study of Diabetes), som hålls i Stockholm 14-18 september.

Aidin Rawshani, Nationella Diabetesregistret och forskare vid Sahlgrenska akademin. 0763-158 970 aidin.rawshani@gu.se