Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

1 mars 2013

Vilda insekter viktiga för pollinering av jordbruksgrödor

Vilda insekter visade sig vara viktigare för världens produktion av bär, frukter, frön, och grönsaker än vad man tidigare trott. I dag förlitar sig jordbruket huvudakligen på tama honungsbin som pollinatörer.

En studie publicerad i vetenskapsmagasinet Science betonar vikten av vilda pollinatörer för produktion av grödor som pollineras av insekter. En internationell forskargrupp, där bland andra SLU-forskaren Riccardo Bommarco, institutionen för Ekologi, ingår, har analyserat konsekvenserna av den mångfald av vilda djur som kan pollinera grödor.

Pollinering är ett grundläggande steg i växters fortplantning. Insekter kan överföra pollen mellan växtindivider och ökar därmed skördarna av korsbefruktade grödor som producerar frukter, frön, eller nötter. Studien omfattar fältdata från 41 olika sådana grödor (till exempel raps, rödklöver, kaffe, körsbär och melon) från 19 länder på alla världens kontinenter utom Antarktis. Bland de djur som pollinerar växter återfinns förutom tama honungsbin även andra insekter som humlor, blomflugor och vildbin, liksom olika arter av fåglar och fladdermöss.

En allmän uppfattning har varit att honungsbiet är den viktigaste pollinatören i grödor och att vilda insekter endast utgör ett visst stöd. Forskargruppen fann dock att pollinering av vilda insekter bidrar minst lika mycket som honungsbin till antalet frukter eller frön som produceras per blomma i världen. Vilda insekter kan alltså inte ersättas av tama honungsbin, och både vilda insekter och honungsbin behövs för att maximera frukt- och fröbildandet. Därför har den pågående minskningen av vilda insektsarter i flera jordbrukslandskap troligen negativa konsekvenser för skörden av många grödor.

Forskargruppen drar slutsatsen att det krävs brådskande åtgärder för att bevara och vårda den biologiska mångfalden och tjänsterna som mångfalden levererar i jordbrukslandskapen, och att därmed stärka jordbruksproduktionen på längre sikt.

– Studien är ett slående exempel på hur viktigt det vilda djurlivet är för jordbruksproduktionen. Vi har underskattat värdet av bidragen från nyttoorganismer inom det konventionella jordbruket. Att huvudsakligen förlita sig på en art, honungsbiet, för pollineringen av grödan är dessutom riskabelt om honungsbina skulle minska i antal. Skötseln av nyttodjur och de ekosystemtjänster som de tillhandahåller måste integreras i modernt jordbruk för att säkerställa en framtida hållbar jordbruksproduktion och livsmedelsförsörjning, säger Riccardo Bommarco, SLU.