Artikel från Örebro universitet

14 februari 2013

Ny forskning om äldres hälsa med fokus på tarmfloran

Att kost och motion är viktigt för hälsan är välkänt men nu har forskare fått upp ögonen för vikten av en blomstrande tarmflora. Forskare vid Örebro universitet ska undersöka sambanden mellan tarmflorans sammansättning och en god hälsa och söker nu deltagare till studien.

En väl sammansatt tarmflora har visat sig vara en av de viktigaste komponenterna för en god hälsa. Det är i mag- och tarmsystemet som näringsupptaget sker. Det är här immunförsvaret till största delen utvecklas och mobiliserar sitt försvar för att framgångsrikt bekämpa infektioner. Samtidigt visar forskning att över 40 procent av äldre upplever någon form av magproblem.

– En förbättrad maghälsa för den här gruppen ger också en bättre livskvalitet, säger Robert Brummer, professor vid Örebro universitet och överläkare på Universitetssjukhuset Örebro.

Minskad mångfald hos äldre
Tarmflorans sammansättning etableras under våra första två levnadsår och är sedan relativt stabil genom vuxen ålder. En övervägande del av bakterierna i vårt mag- och tarmsystem kan anses vara hälsofrämjande, så som lactobaciller och bifidobakterier, men där finns även potentiellt sjukdomsframkallande bakterier och det är viktigt att det finns en sund balans mellan dessa.

När vi blir äldre förändras tarmfloran och mångfalden av de hälsofrämjande bakterierna minskar. Detta tros vara en av de bakomliggande faktorerna till de magproblem, såsom förstoppning och diarré, som ofta drabbar äldre. Forskare misstänker också att denna förändring i tarmfloran bidrar till ett sämre immunförsvar. Därför är det viktigt att grundligt studera hur och när förändringar i tarmfloran uppkommer.

– Vi vet inte exakt hur det här samspelet fungerar. Därför vill vi gå vidare och studera effekten av att ge probiotika, goda bakterier, som kosttillskott till äldre.

Probiotika används redan inom olika områden. Det har visat sig fungera mot kolik på barn och ges som droppar vid behov. Det säljs också receptfritt på apoteket i tablettform för vuxna.
Hjälpa människor att må bättre

– Vi kommer att använda oss av probiotika i pulverform. Det är lättare att få i sig om man har svårt att svälja. Man kan till exempel blanda det i något man dricker. Dessutom är pulvret ihopsatt på ett sätt som gör att bakterien klarar sig bättre i tarmen, säger Ida Schoultz, forskare och projektledare för studien.

Kunskap om hur man kan bibehålla mångfalden i tarmfloran kan utgöra grunden för nya behandlingar inom flera områden, eftersom det finns ett samband mellan en sämre mångfald av bakterier i tarmfloran och sjukdomar som både berör tarmen och hjärnan.

– Vi hoppas att den här studien ska få några viktiga pusselbitar att falla på plats och vi tror att det här kan förbättra maghälsan och öka välbefinnandet. Människor mår helt enkelt bättre om magen är i form, avslutar Ida Schoultz.

Studien kommer att omfatta 400 personer över 65 år, som bor i Örebro kommun. Om du är intresserad av att delta fyll i webbformuläret så får du mer information skickad till dig.  Mer information om studien (eng).