Artikel från Uppsala universitet

6 mars 2008

Proteinupptäckt hjälper forskarna att förstå autoimmuna sjukdomar

APS-1 är en ovanlig ärftlig sjukdom där immunsystemet attackerar kroppens egna organ. Inom ramen för ett stort EU-projekt, koordinerat av professor Olle Kämpe vid Uppsala universitet, har forskare nu lyckats identifiera ett protein som ger nya möjligheter att förstå både APS-1 och andra autoimmuna sjukdomar. Upptäckten publiceras i den amerikanska tidskriften The New England Journal of Medicine.

Det nyupptäckta proteinet, som går under benämningen NALP5, utgör målet för immunsystemets angrepp på bisköldkörtlarna vid sjukdomen APS-1. Fyndet gör det möjligt för forskarna att närmare studera den första fasen av autoimmuna sjukdomar i allmänhet, där immuncellerna i stället för att angripa främmande bakterier och virus felaktigt angriper kroppens egen vävnad.

Proteinet fungerar som mål för immuncellerna hos människor, men även i en djurmodell för sjukdomen som har samma genetiska defekt som APS-1-patienterna.

– Det här betyder att vi nu för första gången i en experimentell situation kommer att kunna jämföra immunförsvaret med exakt samma målprotein hos människan och en djurmodell, säger Mohammad AliMohammadi vid institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet, som gjort upptäckten.

Bisköldkörtlarna är de senast beskrivna anatomiska strukturerna hos människan. De upptäcktes 1879 av forskare vid Uppsala universitet och styr kroppens kalkbalans. Att man hittat proteinet NALP5 i biköldkörtlarna ökar förståelsen för deras funktioner. Det här kan på sikt göra det möjligt att utveckla läkemedel och behandlingsmetoder mot sjukdomar som ger störningar i kalkbalansen, som till exempel benskörhet.

Hos patienter med APS-1 kan bisköldkörtlarna förstöras redan vid tidig ålder, vilket kan leda till svåra krampanfall som vanlig krampbehandling inte hjälper mot. Ifall sjukdomen inte upptäcks leder den därför ofta till döden. Den nya upptäckten av Uppsalaforskarna gör det också möjligt att tidigt diagnostisera sjukdomen, så att patienterna kan få rätt behandling.

För mer information, kontakta Mohammad AliMohammadi, 070-882 99 22, e-post: Mohammad.Alimohammadi@medsci.uu.se