VTI
Att underlätta samhällsekonomisk analys av projekt i väg- och järnvägsinfrastrukturen
För att ekonomiska medel ska användas på ett samhällsekonomiskt sätt krävs ett välgrundat och strukturerat underlag för beslut angående...
Konjunkturens effekt på trafiksäkerheten
Den vanligaste ekonomiska förklaringsvariabeln till bättre trafiksäkerhet är arbetslöshet där en ökning av arbetslösheten indikerar en...
Normen för partiklar överskrids inte på järnvägsstationer ovan jord
De partiklar som sprids från järnvägen ovan jord är långt under den norm för luftkvalitet som finns för att skydda människors hälsa....
Kvinnlig krockdocka kan ge förbättrat skydd i trafiken
VTI har tillsammans med Chalmers påbörjat arbetet med att fastställa de dynamiska egenskaperna av en genomsnittlig kvinna. Dessa kommer att...
VTI flyttar fram positionerna
Urban Karlström, VTI:s generaldirektör sedan snart sex år, får fortsatt förordnande av regeringen fram till februari 2009. Han kommer därmed...
Bältesanvändningen i Sverige blir allt bättre
2004 var bilbältesanvändningen i framsätet drygt 90 procent visar VTI:s årliga observationsstudie. Kvinnor är generellt mer benägna att...
Frästa räfflor ger säkrare landsvägar.
En studie från VTI visar att frästa räfflor i mitten på tvåfältsväg sannolikt är en utmärkt åtgärd för att minska antalet mötesolyckor...
Ny professorstjänst banar väg för VTI
VTI håller på att tillsätta en professur inom väg- och banteknik som kommer att ge stärkt kompetens och marknadsprofil.
“Ökad hjälmanvändning behövs för alla cyklister i Sverige”
"Det rimmar illa med nollvisionen att 45 cyklister dör och ytterligare 1500 läggs in på sjukhus för skallskador årligen till följd av...
Pressmeddelande: Handsfree mobiltelefon inte säkrare i trafiken
En VTI-studie, utförd i körsimulator, visar att mobilsamtal med handsfree inte är säkrare i trafiken än mobilsamtal med handhållen...
Integrerad syn på kollektivtrafik ger stora vinster
Ökande marknadsandelar för kollektivtrafiken är en förutsättning för att målen inom transport- och miljöpolitiken ska kunna förverkligas....
Dålig efterlevnad av hastighetsgränser orsakar flest dödsfall
Dåligt följda hastighetsgränser svenska vägar är det största trafiksäkerhetsproblemet och resulterar i 150-200 dödsfall per år medan alkohol...
Världsunik körsimulator gör trafiken säkrare
I slutet av april invigdes VTI:s nya körsimulator, Driving Simulator III, efter flera års intensivt utvecklingsarbete.
Bättre rutiner kan hjälpa förare med funktionshinder
Vägen till körkort och anpassad bil för personer med funktionshinder kan vara snårig, omständlig, splittrad och lider av brister i kommunikation...
Stort EU-projekt om hållbara vägbyggnadsmaterial
Naturens resurser är begränsade. Vare sig vi vill eller inte måste vi tänka i termer av återanvändning när nya vägar skall byggas.I stället...
Är dubbdäck en helig ko?
Med anledning av Robert Collins krönika i Aftonbladet den 20 oktober 2002 känner vi oss manade att berätta lite om vad VTI idag vet om dubbdäck....