Skola
-
Det krävs mer än källkritik för att avslöja ”deep fakes”
Att jobba med källkritik är numera en självklarhet i skolan. Men det räcker inte långt för kritisk granskning av moderna digitala texter - som kombinerar text, bild, film, ljud och interaktvitet på en och samma gång.
-
”Se på läraryrket som ett designyrke!”
Digitaliseringen av skolan och nya krav på bland annat mediekunskap, entreprenörskap och problembaserad undervisning skapar utmaningar kring lärande. I en ny <a class="glossaryLink" aria-describedby="tt" data-cmtooltip="<div class=glossaryItemBody> En avhandling är...
-
Portabel mätteknik avslöjar hur energikrävande tennis är
Att spela tennis på professionell nivå är två till tre gånger så energikrävande per meter som löpning. Det visar en studie vid Mittuniversitetet där forskarna använt en portabel mätteknik och kombinerar rörelsemönster med...
-
Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat
Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny...
-
Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner
Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och...
-
Skolan kan förbättra för barn i samhällets vård
Barn i samhällets vård mår sämre än andra barn och presterar sämre i skolan. Men de har förtroende för skolans personal och presterar bättre efter individuell kartläggning i skolan, visar en avhandling från Linköpings universitet.
-
Gör anonymiserade tentor rättningen mer rättvis?
Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend...
-
Matematikböcker – håller de måttet?
Elever använder inte alltid matteboken såsom författaren avsett och ibland tränar de på helt andra saker än den pedagogiska poängen med övningarna. Det framkommer i en avhandling från Mittuniversitetet.
-
Elever presterar bättre när undervisningen flyttar ut
Skolor som flyttar undervisningen utomhus kan förvänta sig en rad positiva effekter. Förutom minskad smittspridning visar forskning att undervisning i utemiljö snabbt förbättrar elevers koncentration, arbetsminne och studiemotivation. Elever som får naturen som...
-
Skolelever utbildas i mänskliga rättigheter varje dag
Mänskliga rättigheter genomsyrar vardagen i skolan för elever redan på lågstadiet – men det är inte alltid lärarna är medvetna om det. Med små medel skulle undervisningen kunna lyfta ytterligare, enligt en avhandling från Örebro...
-
Corona: Forskare efterlyser berättelser från skolan
Coronakrisen har på kort tid ställt skolan inför en av sina största utmaningar. Forskare vid Malmö universitet vill nu samla in berättelser från lärare, rektorer och annan personal för att kunna dokumentera pandemins konsekvenser för svensk...
-
Om skolorna stänger kan föräldrar bidra med struktur
Undervisningen vid högskolor, universitet och gymnasieskolor sker nu på distans för att bromsa spridningen av det nya coronaviruset. Näst på tur att stänga kan för- och grundskolor stå. Vad ställer det för krav på skolorna? Och vilket...
-
Matematik visar hur livets huvudgrupper uppstår i evolutionen
En ny matematisk modell visar på mångfalden i livets utvecklingshistoria. Den visar hur nutida organismgrupper uppstår genom en så kallad födelse- och dödsprocess, dessutom ger den ett svar på Darwins ”förhatliga gåta” om...
-
Motsättningar mellan matteboken och digitala läromedel
Digitala läromedel i skolan är tänkta att skapa mer tid för lärarna och individuell kunskapsutveckling för eleverna. Men användandet leder inte automatiskt till förbättringar utan skapar också tydliga motsättningar, visar pedagogisk...
-
För lite problemlösning i matteböckerna
Utantillinlärning löser inga problem. Rutinuppgifter räcker inte för att lära sig matematik. Men andelen matematiska problem i läroböckerna är låg, visar forskning från Umeå universitet.
-
Små saker som gör matten uppenbar för de yngsta eleverna
Hur förstår en sjuåring relationerna mellan tals delar och helhet? Och hur ser matte-undervisningen ut för de yngsta eleverna. Genom att analysera lärares olika sätt att undervisa om samma sak, går det att vaska fram olika lärandemöjligheter, menar...