1. 14 mars 2024

Så kan illegal timmerexport avslöjas

Med hjälp av en ny metod kan forskare se var ett träd har blivit avverkat. Målet är att bekämpa illegal timmerexport från Ryssland och Belarus.

2. En närbild på något som liknar slingriga rötter i stor förstoring.
    16 februari 2024

Mörka svampar under jord kan vara viktiga i skogens ekosystem

I och runt trädens rötter lever svampar och bakterier i en komplex väv. I rötterna återfinns också svampar med mörka hyfer som verkar spela en viktig, tidigare förbisedd, roll i ekosystemet.

3. En död granbarksborre i ett skadat träd.
    15 december 2023

Skadorna av granbarkborre minskar – men kvar står skelettskogarna

Granbarkborrens skador på den svenska skogen har halverats sedan 2022, visar en ny inventering från SLU. Samtidigt har de senaste årens omfattande skador lett till stora områden med döda granar, så kallade skelettskogar, som kan utgöra en säkerhetsrisk.

4. Person i rödsvart jacka i skog med frostig mossa.
    25 oktober 2023

Skogsägare vill stärka naturvärden men upplever hinder

Forskare har undersökt hur privata skogsägare, via olika skötselmetoder, påverkar miljövärden i skogen. Slutsatsen är att skogsägare gör många, men osedda, miljöinsatser. Och att de upplever hinder.

5. 26 september 2023

Skogens kottar kan användas till energilagring

Forskare har hittat ett sätt att omvandla skogsavfall, som kottar, till kolmaterial som kan användas för energilagring. Metoden kan underlätta framställning av elektroder till framtidens superkondensatorer.

6. 25 september 2023

Främmade tallar minskar renarnas betesmark

Skog med höga contortatallar uppskattas inte av renar på vinterbete. Minskad tillgång på mat bidrar sannolikt till att de undviker dessa områden, enligt en studie.

7. 5 september 2023

Svenska skogar myllrar av osynliga svampar

Ser du svamp lite överallt i skogen? De är bara toppen av en värld av svampar som växer i marken, visar en dna-kartläggning.

8. Långskägg med droppar på grenar av gran
    1 september 2023

Skäggig och glittrande lav minskar i Skuleskogen

Den fridlysta hänglaven långskägg kan vara hotad på sikt – även i skyddade områden. I Skuleskogens nationalpark har världens längsta lav minskat med över 40 procent under tre decennier, visar en studie.