Kvinna framför en soffa döljer sitt ansikte
Artikel från Umeå universitet

Kvinnor med diagnosen emotionellt instabil personlighet åldras snabbare. En studie visar också att rökning tycks skynda på det biologiska åldrandet.

I studien har forskarna undersökt så kallat epigenetiskt åldrande hos en grupp kvinnor som inom psykiatrin fått diagnosen emotionellt instabilt personlighetssyndrom och suicidalt beteende. De jämfördes med en kontrollgrupp med friska kvinnor.

Kvinnorna med diagnosen hade i genomsnitt en biologisk ålder*, som var sex år över deras faktiska, kronologiska ålder. Skillnaden var ännu större om kvinnorna dessutom  använde tobak. Då var den biologiska åldern nästan elva år högre än den faktiska åldern.

– Resultatet visar på behovet av interventioner för att minska tobaksanvändande och ger på så sätt konkret information om möjliga insatser för att förbättra hälsoutfall i denna patientgrupp. Men mer forskning behövs samtidigt för att kunna följa sambanden mellan psykisk och fysisk ohälsa, säger forskaren Adrian Desai Boström vid Umeå universitet.

Biologisk och epigenetisk ålder

*Med biologisk ålder menas en persons kroppsliga hälsotillstånd, som kan vara högre eller lägre än den egentliga åldern.

Epigenetisk ålder bygger på att den biologiska åldern uppskattas genom mätningar av förändringar i aktiveringsmönstret hos personens genom, det vill säga arvsmassa.

Flera så kallade epigenetiska klockor har utvecklats i syfte att möjliggöra mätning av individers biologiska ålder genom att undersöka genaktivitet på olika platser i genomet som har samband med hälsoutfall. I studien används den epigenetiska klockan GrimAge, som i tidigare studier har visat sig vara träffsäker i att förutsäga förväntad livslängd eller förväntad tid till att personer drabbas av cancer eller hjärtkärlsjukdom.

Diagnosen vanligare bland kvinnor

Studien visar på sambandet mellan diagnosen och biologisk ålder, men ger inte svar på den direkta orsaken till det förtida åldrandet.

Att studien bara omfattar kvinnor beror på att det ursprungliga projektet med den emotionellt instabila gruppen bara bestod av kvinnor, där diagnosen emotionellt instabilt personlighetssyndrom är vanligare än bland män.

– Studien kan bidra till en ökad förståelse för hur sjukvården ska möta denna sårbara grupps behov. Att personer med psykiatriska diagnoser också har sämre hälsa är känt sedan tidigare, men nu får vi mer precis kunskap för att förstå graden av hälsoförlust, säger forskaren Jussi Jokinen vid Umeå universitet.

Mer om studien

Studien som gjorts vid Umeå universitet och Karolinska institutet baseras på undersökningar av 97 kvinnor i Stockholmsområdet med diagnosen emotionellt instabilt personlighetssyndrom och suicidalt beteende. I studien ingick också en kontrollgrupp med 32 friska kvinnor.

Eftersom studiegruppen endast omfattade kvinnor är det oklart i vilken mån resultaten även är giltiga för män.

Accelerated epigenetic aging in women with emotionally unstable personality disorder and a history of suicide attempts, Translational Psychiatry.

Jussi Jokinen, professor i psykiatri vid institutionen för klinisk vetenskap, Umeå universitet, jussi.jokinen@umu.se