Artikel från Lunds universitet

För första gången har forskare visat att fågelpopulationer i Europa och i USA reagerar på liknande sätt på klimatförändringar. Arter som föredrar varmt klimat klarar sig ofta bättre och förekommer oftare allt längre norrut, speciellt klimatkänsliga arter är gärdsmygen i Europa och vandringstrasten i USA. I Sverige sprider sig bofinken norrut.

Lokalt visar sig detta genom att arter som befinner sig i den kallare delen av sitt utbredningsområde har ökat i antal, eftersom klimatet blivit gynnsammare. På motsvarande sätt minskar populationerna i de varmare delarna av artens utbredningsområde där det blivit för varmt.

Bofinken drar norröver
I Sverige är bofinken ett exempel på en art som tydligt sprider sig norrut. Bergfinken, en nordlig släkting, har på motsvarande sätt dragit sina sydligaste utposter i Sverige allt längre norrut.

– På sikt blir problemet att de allra nordligaste arterna inte har något land längre att dra sig tillbaka till om klimatuppvärmningen fortsätter, säger Åke Lindström.

Ett annat resultat som forskarna kommer fram till är att klimatförändringarna påverkar antalet fåglar på samma sätt i USA som i Europa.

– Det är förvånande att effekterna blir så likartade mellan kontinenterna, det är ju trots allt helt olika fågelarter och olika livsmiljöer vi pratar om, säger Åke Lindström.

Förändringarna pågår just nu
– Våra resultat borde öka medvetenheten hos beslutsfattare runt om i världen att naturen redan nu påverkas av pågående klimatförändringar, vilket kanske kan öka på takten för att motverka dessa. En annan önskan är att fågelövervakningen i tropiska och subtropiska länder kan utvecklas. I dessa områden är kunskapen om klimatförändringars effekt på fågellivet generellt dålig.

Det är första gången en jämförande studie i den här omfattningen har gjorts. Den bygger på data insamlade under 30 år, från 1980 till 2010, i såväl USA som i Europa. Åke Lindström, professor vid Lunds universitet och ansvarig för Svensk Fågeltaxering, har bidragit med en av de bästa tidsserierna i Europa vad gäller populationsförändringar hos fåglar.

– Vår data fyller en viktig funktion i studien genom att representera norra Europa, säger han.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften Science: Consistent response of bird populations to climate change on two continents.

För mer information: Åke Lindström, professor, Lunds universitet, biologiska institutionen +46-46-222 49 68 ake.lindstrom@biol.lu.se