Artikel från Uppsala universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

23 september 2014

Sömn påverkar skolresultat

Ungdomar som lider av sömnstörningar eller som ofta sover mindre än sju timmar per natt presterar sämre i skolan. Det visar sömnforskare från Uppsala universitet i en studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Sleep Medicine.

Den nya studien involverar fler än 20 000 ungdomar mellan 12 och 19 år från Uppsala län. Resultaten visar att ungdomar som rapporterat om sömnstörningar och ungdomar som återkommande får kort nattsömn (mindre än sju timmar per natt) löpte ökad risk för försämrade studieresultat i skolan.

Studien har letts av forskaren Christian Benedict och doktoranden Olga Titova vid institutionen för neurovetenskap. Resultaten talar för att sömn kan spela en viktig roll för ungdomars presterande i skolan.
 
– En annan viktig upptäckt i vår studie är att ungefär 30 procent av ungdomarna rapporterade regelbundna sömnproblem. Liknande observationer har gjorts i andra studier med ungdomar, vilket indikerar att sömnproblem bland ungdomar har nått epidemisk nivå i vårt moderna samhälle, säger Christian Benedict.

Titova OE et al. Associations of self-reported sleep disturbance and duration with academic failure in community-dwelling Swedish adolescents. Sleep Medicine (in press).

Den utförda forskningen och forskarna stöds huvudsakligen av svenska Hjärnfonden och Novo Nordisk Fonden.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera