Artikel från Göteborgs universitet

2 oktober 2013

Bröstcancer och hjärntumör orsakas inte av virus

En stor studie vid Sahlgrenska akademin bestrider nu teorierna att bröstcancer och hjärntumören glioblastom orsakas av virus. Studien, som omfattar över sju miljarder DNA-sekvenser och som publiceras i Nature Communications, fann inga genetiska spår av virus i dessa cancerformer.

Det är vetenskapligt belagt att omkring 15 procent av alla cancerfall beror på en virusinfektion, men många forskare menar att virus skulle kunna ligga bakom ännu fler.

Bland annat finns teorier om att Epstein-Barr-virus skulle kunna orsaka bröstcancer och att cytomegalovirus kanske orsakar den elakartade hjärntumören glioblastom.

– Det är kontroversiellt att vi inte hittat virus i dessa cancerformer, men om virus spelade en viktig roll i bröstcancer och glioblastom är det sannolikt att vi skulle ha sett spår av detta. Vi har utgått från ett amerikanskt material som är väldigt omfattande, säger Erik Larsson, forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Studien publiceras i den högt ansedda vetenskapliga tidskriften Nature Communications. För studien har forskarna låtit kraftfulla datorer djupanalysera 700 miljarder DNA-sekvenser från 4 400 tumörer.

– Vi har letat förutsättningslöst efter spår av virus i 19 olika former av cancer. Analysen har på ett snyggt sätt bekräftat de kopplingar som redan är kända, något som på ett effektivt sätt bekräftar att vår metod är riktig, säger Erik Larsson.

Resultatet av studien är en massiv karta över virusförekomsten i cancer. Studien kunde bland annat bekräfta att levercancer ofta orsakas av hepatit-virus, och att humant papillomvirus orsakar livmoderhalscancer.

Studien visar också att virusinfektion leder till stora anpassningar i tumörcellen, och att viruspositiva tumörer från vitt skilda organ därför kan uppvisa stora likheter.

Artikeln The landscape of viral expression and host gene fusion and adaptation in human cancer publiceras online den 1 oktober.