Artikel från Karolinska Institutet

21 september 2005

Hudprotein kan ha betydelse för bensår och bröstcancer

Nya funktioner hos ett antibakteriellt protein kan i förlängningen leda till bättre behandlingar både för kroniska bensår och bröstcancer. Fynden presenteras i en avhandling av Johan Heilborn, vid Institutionen för medicin, Karolinska Institutet.

Det protein som forskargruppen, under ledning av professor Mona Ståhle, har arbetat med heter hCAP18. Det tillverkas bland annat i huden. När proteinet klyvs frigörs peptiden LL-37. Forskarna har studerat hur sårskada i huden påverkar produktionen av hCAP18/LL-37.

Ett av de viktigaste fynden var att friska personer får en kraftig ökning av proteinet vid sårskada i huden. Proteinet finns vid själva sårkanten. Personer med kroniska bensår – något som kan uppstå på grund av till exempel dålig cirkulation eller diabetes – saknade proteinet i sårkanten. Slutsatsen är att hCAP18/LL-37 sannolikt har avgörande betydelse för att sår ska kunna läka.

– Det här betyder att man i framtiden kanske kommer att kunna använda hCAP18/LL-37 för att stimulera sårläkning, säger Johan Heilborn.

Men då är problemet hur man ska tillföra proteinet till personer som saknar det. Även här kan forskargruppen vid KI vara på väg mot en lösning. Som en av tre forskargrupper i världen kom Mona Ståhles grupp på att D-vitamin stimulerar kroppens egen produktion av hCAP18/LL-37.

Gruppen har också gjort intressanta fynd när det gäller kopplingen mellan hCAP18/LL-37 och bröstcancer. Man har tidigare trott att hCAP18/LL-37 eventuellt skulle kunna utgöra en del av kroppens försvar mot tumörer. Men Mona Ståhles grupp har visat att det är tvärtom, åtminstone när det gäller bröstcancer. Jämfört med normal bröstkörtelvävnad uppvisar bröstcancer höga nivåer av hCAP18/LL-37. När vissa celltyper, så kallade epitelceller, tillfördes hCAP18/LL-37, började cellerna dela sig snabbare. Det talar för att hCAP18/LL-37 skulle kunna gynna tumören, snarare än hämmar den.

– Det innebär att man skulle kunna blockera hCAP18/LL-37 som en del av en framtida behandling av bröstcancer, säger Johan Heilborn.

Humant antibakteriellt protein hCAP18/LL-37 och dess betydelse för sårläkning och celltillväxt.

Författare:
Johan Heilborn, Institutionen för medicin, Karolinska Institutet, telefon 08-517 778 42, 070-966 78 99, e-post johan.heilborn@karolinska.se

Disputationen har ägt rum.

Pressekreterare Sabina Bossi, telefon 08-524 838 95, e-post: sabina.bossi@ki.se