Närbild på man som får tandvård.
Artikel från forskning.se

En avhandling visar hur tandlossning, parodontit, skulle kunna upptäckas tidigare. Dessutom kan en god bakterie bli vapen mot de skadliga bakterier som orsakar sjukdomen.

Parodontit är en inflammation i tandköttet som oftast orsakas av att bakterier samlas runt tänderna. Det kan leda till att benen i käken bryts ned och tänderna lossnar. Hälften av den vuxna befolkningen har parodontit i olika stadier.

– Tandlossning länkas också till en rad andra sjukdomar som alzheimer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar, säger Anna Svärd som är forskare inom biomedicin vid Örebro universitet.

Det är alltså viktigt att upptäcka och behandla sjukdomen i tid. För att ställa diagnos krävs idag undersökning och röntgen. Behandlingen, som ofta är livslång, består i att ta bort plack och tandsten.

Guld i små mängder

Det finns ett behov av att hitta nya metoder för att kunna diagnostisera parodontit snabbt. I en studie, som ingår i en avhandling, har Anna Svärd använt nanopartiklar av guld.

– Jag visar att nanopartiklarna av guld kan känna av små mängder av bakterier som är en vanlig orsak till parodontit. Den metoden kan alltså vara ett sätt att upptäcka sjukdomen i god tid, säger Anna Svärd.

God bakterie bekämpar skadlig

I en annan studie har hon undersökt hur en peptid från den goda bakterien Lactobacillus plantarum kan påverka en annan bakterie, Porphyromonas gingivalis, som är en vanlig orsak till parodontit.

– Studien visar att en särskild form av denna goda bakterie trasar sönder höljet till bakterien som orsakar tandlossning. Resultatet tyder på att det finns förutsättningar för att kunna utveckla en ny behandlingsmetod, säger Anna Svärd.

Novel methods for diagnosis and treatment of periodontal disease, Örebro universitet.