Artikel från Lunds universitet

Forskare har hittat en läkemedelskandidat som kan bromsa skadlig aktivitet av så kallade aquaporiner – ett protein som spelar roll vid cancer. Förhoppningen är att minska leukemicellers förmåga att växa.

Aquaporiner är vattenkanaler som finns i cellernas membran. Deras roll är att underlätta transport av vatten och andra mindre molekyler till och från celler. På så sätt reglerar de flödet och trycket i cellen.

Aquaporiner är centrala för många mekanismer i våra celler, men de spelar även en viktig roll vid flera sjukdomstillstånd som till exempel cancer och diabetes typ 2.

– Det verkar som om cancerceller kan öka antalet aquaporinerna för att förbättra sin egen överlevnad och öka sin spridningsförmåga, säger Karin Lindkvist som är professor i cellbiologi vid Lunds universitet.

Läkemedel utvecklas för leukemiceller

Ett mål är att utveckla nya läkemedel som blockerar aquaporinernas aktivitet.

Nu har en forskargrupp vid Lunds universitet för första gången lyckats ta fram en bild av ett aquaporin med en läkemedelskandidat bunden till proteinet. Det har gjorts med hjälp av kryoelektronmikroskopi, som är en teknologi med extremt hög upplösning.

Forskarna har också visat att leukemicellers förmåga att växa kan påverkas av läkemedlet genom att inaktivera aquaporinerna.

– Genom att förstå hur proteinet är uppbyggt och hur läkemedel fäster vid det, försöker vi förstå hur cancercellerna reagerar på nya läkemedelskandidater. Det innebär att vi nu kan börja utveckla nya och bättre läkemedelskandidater som slår selektivt mot vissa grupper av aquaporiner för att sedan gå vidare och undersöka läkemedelseffekten för olika cancerformer, säger Karin Lindkvist.

Molecular basis for human aquaporin inhibition, Pnas.

Karin Lindkvist, strukturbiologiforskare och professor i cellbiologi vid institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, Lunds universitet, karin.lindkvist@med.lu.se