En liten älg tittar fram bakom en sten, gräs bakom.
Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Varma och torra somrar påverkar älgens kalvar negativt, enligt en ny studie från SLU. Det handlar både om kroppstemperatur och näringsinnehåll i mat.

Älgar är anpassade till kyla. Ett allt varmare klimat får därför konsekvenser för älgarna. Varmare perioder påverkar älgens ämnesomsättning, bland annat.

Flämtar med öppen mun

Till viss del kan älgarna lindra negativa effekter av värme genom att välja sina miljöer. De tillbringar mer tid i vila och söker skugga i skogar och svalka i våtmarker för att sänka sin kroppstemperatur. För påverkade av värmen blir de absolut.

– Älgarna blir värmestressade och måste börja lägga energi på att reglera sin kroppstemperatur redan vid 14 grader och vid drygt 20 grader börjar de flämta med öppen mun för att få ner kroppstemperaturen, säger Sheila Holmes, forskare vid SLU.

Sämre näringsinnehåll påverkar kalvar

I en studie har SLU-forskare undersökt två växter som är vanliga i älgarnas vår- och sommardiet: Mjölkört och blad av glasbjörk. Det visade sig att en torr, varm, sommar ger sämre näringsinnehåll i både mjölkört och björk.

Forskarna kunde se en påverkan på älgkalvarnas vikt vad gällde björk. Den påverkan var dock inte lika stor som den direkta effekten av värmen.

– Resultaten kan hjälpa oss till en bättre förståelse av på vilka olika sätt klimatförändringarna kommer att påverka älgar, men också andra arter anpassade för kallare klimat, säger Sheila Holmes.

Negativa effekter på älgstammen väntas

Efter sommaren 2018 såg forskarna tydliga negativa vädereffekter på älgstammen.

– I år har det varit extremt torrt, men inte lika varmt som år 2018 och våren var dessutom sen och kall, säger Fredrik Widemo, viltforskare vid SLU.

– Vi förväntar oss negativa effekter på älgstammen även i år, men förmodligen inte lika stora som år 2018 såvida inte vädret blir mer extremt.

Så gjordes studien

Som underlag har forskarna använt offentliga väderdata från SMHI, älgkalvars slaktvikt inrapporterade av jaktlag åren 1988‒97 och 2017‒19 samt vegetationsdata från SLU-forskare. Undersökningen gjordes i Norrbotten och i Västerbotten.

Källa: SLU