Glas med grön dryck, mörk bakgrund.
Artikel från Linköpings universitet

Vilken dryck du blandar i din spenatsmoothie kan ha betydelse. Det enligt en studie där forskare gjort spenatsmoothies på drycker som komjölk och sojadryck.

Det hela handlar specifikt om en antioxidant som heter lutein och som finns i bland annat grönkål och spenat. Forskning har pekat på att lutein kan dämpa processer som kopplas till inflammation och att låggradig, kronisk, inflammation är en viktig faktor bakom hjärt-kärlsjukdom.

Grönkål som växer i odling, sedd ovanifrån.
Grönkål. Bild: Pascal Scholl, Unsplash.

I en studie från Linköpings universitet har forskare undersökt hur lutein frigörs från färsk spenat. De har tidigare visat att tillagningsmetoder där spenaten hettas upp bryter ner en del av luteinet medan spenat som blandas i en smoothie innebär att mer lutein blir tillgängligt.

Vissa ämnen påverkar

Eftersom lutein är fettlösligt och inte löser sig bra i vatten behöver det hjälp av magsaften och ämnen i maten för att frigöras från växtmaterialet och tas upp av tarmarna. Forskarna misstänkte att vissa ämnen i maten, som fett, kolhydrater, proteiner och fibrer, kan påverka hur mycket lutein som blir tillgängligt för kroppen.

Drycker från matbutiken

För att ta reda på mer undersökte forskarna hur drycker, som kan köpas i mataffären, påverkar den mängd lutein som frigörs när dryckerna mixas med spenat. Dryckerna som forskarna använde i sina smoothies kom från både djur- och växtriket.

Vitt bord. På det står en metallskål med spenatblad, ett glas med vit dryck, några andra behållare samt en mixermaskin.
Forskar-smoothie på gång. Bild: Magnus Johansson, Linköpings universitet.

Spenaten blandades med de olika dryckerna och sedan tillsattes enzymer som bearbetar maginnehåll, i syfte att efterlikna matspjälkningen i mage och tarmar. Forskarna blandade också spenat med enbart vatten.

Till sist jämförde de hur mycket lutein som fanns tillgängligt för kroppen att ta upp i respektive smoothie.

Komjölk och kokosmjölk hjälpte

– Vi såg att bara fyra av de 14 undersökta produkterna ökade frisättningen av lutein från spenatbladen i smoothie, jämfört med vatten, säger Rosanna Chung vid Linköpings universitet och fortsätter:

– Komjölk med högre fetthalt och kokosmjölk hjälpte till att frigöra lutein. Däremot gav yoghurt, som brukar anses jämförbar med komjölk och ofta används på kaféer och liknande, inte så bra resultat.

Yoghurt och sojadryck sämre

Att yoghurt är sämre på att frigöra lutein kan till viss del bero på fermenteringsprocessen. Forskarnas studier visade också att växtbaserade drycker, som ofta görs av nötter, baljväxter eller havre, skilde sig mycket åt.

Till exempel tycks sojabaserad dryck vara sämre än vatten på att frigöra lutein i spenatsmoothies.

– Med andra ord hade sojabaserad dryck en negativ effekt på luteinfrisättningen i vår studie, säger doktoranden Jan Neelissen.

Bör drickas omgående

Övriga växtbaserade drycker i studien påverkade inte luteinfrisättningen jämfört med vatten. Det är också värt att känna till, för spenatsmoothie-makaren, att smoothien bör drickas omgående då lutein snabbt bryts ned.

Oklart vad som sker i kroppen

Forskarna betonar att studien indikerar mängden lutein som finns tillgängligt för kroppen att ta upp. Men det går inte att därifrån dra slutsatser om hur kroppen faktiskt tillgodogör sig luteinet. Forskarnas nästa steg är att göra en studie på människor och mäta hur mycket lutein som tas upp från smoothies gjorda med olika vätskor.

The Effects of Dairy and Plant-Based Liquid Components on Lutein Liberation in Spinach Smoothies, Nutrients.

Rosanna Chung, biträdande universitetslektor