laddning av en elbil
Artikel från Högskolan i Gävle

Slopad bonus och höga elpriser har gjort att bensinbilar börjar knappa in på elbilarna. Men det är inte säkert att bensindrivna bilar är ett billigare alternativ, enligt en modell som tittat på totalkostnaderna.

Kriget i Ukraina och regeringsskiftet efter höstens val har i förlängningen påverkat de ekonomiska förutsättningarna för bilköp i Sverige.

Elpriserna har rusat till följd av kriget, och i november förra året avskaffade regeringen bonusen på 70 000 kronor vid köp av nya elbilar.

Men det finns också faktorer som gjort elbilarna billigare. Efter att bonusen försvann finns exempel på elbilstillverkare som sänkt priserna på sina bilmodeller.

– Man får inte stirra sig blind på inköpspriset om man ska köpa ny bil. De flesta äger en bil i minst tre år, och tittar man på ekonomin för ägandet av en bil är totalkostnaden det viktigaste, säger Peder Zandén Kjellén, doktorand i miljövetenskap vid Högskolan i Gävle.

Elpriserna har inte stor betydelse

Han har tidigare utvecklat en räknemodell för bilköp, som räknar in körsträcka per år, bilens andrahandsvärde och kostnader för skatter. Det går även att mata in inköpspris. Modellen tar även hänsyn till de högre elpriserna och att bonusen tagits bort.

Just de ökade elpriserna har inte så stor betydelse för kostnaderna för en elbil som man kan tro. 90 procent av elbilsladdningen sker på natten när priserna oftast är lägre, menar Peder Zandén Kjellén.

– De flesta som har elbil bor i hus där de har möjlighet att ladda när det är billigast. I vissa perioder har elpriset varit väldigt högt, men slår man ut det på ett år och undviker de dyraste timmarna blir elkostnaden inte så mycket högre än tidigare år, säger han.

Kostnad beror på bilmodell

Elbil har blivit dyrare att äga senaste året. Men frågan om vad som blir billigast, el- eller bensindriven bil, beror i nuläget på vilka bilmodeller som jämförs.

Jämför man exempelvis nya Volvo S90 som har bensinmotor med elbilen Tesla model 3, som är i jämförbar storlek, blir den sistnämnda billigare om man slår ut kostnaderna på tre år*.

* Beräkningen utgår från 1500 mil körsträcka, 18,90 kronor literpris för bensin och 1,90 kronor per kilowattimme i elpris.

Bensinbilar knappar in

Jämför man däremot Kia e-Niro Advance som är en elbil i ett något lägre prissegment med en bensindriven Nissan Qashqai i motsvarande prisklass, hamnar bensinvarianten klart lägre i totalkostnad över tre år.

– Generellt kan man säga att bensinbilar har knappat in på elbilarna och blivit en bättre affär ekonomiskt i och med den senaste händelseutvecklingen. Men vilket som är det bästa valet för plånboken varierar så klart beroende på vilka modeller man jämför, säger Peder Zandén Kjellén.

Elbilen fortfarande mest miljövänligt

När det gäller miljön och klimatet är elbil fortfarande det bästa valet, förutsatt att man måste köpa en bil.

– Jämför man koldioxidutsläpp är elbilen ett klart bättre val, om man har behovet att äga en bil. Det är viktigt att titta på hela livscykeln även när det gäller miljöaspekten. Biltillverkning kräver mycket energi och genererar mycket utsläpp, så fundera en gång extra innan du köper en ny bil, säger Peder Zandén Kjellén.

Räknemodellen finns att ladda ner, se längst ner i pressmeddelandet.

Kontakt:

Peder Zandén Kjellén, doktorand inom miljövetenskap, Högskolan i Gävle, peter.kjellen@hig.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera