Artikel från Uppsala universitet

Betablockerare, läkemedel som används vid bland annat högt blodtryck, kan återställa blodkärlsmissbildningar i hjärnan. Det har forskare från bland annat Uppsala universitet visat i en studie på möss.

Sjukdomen kavernöst angiom, eller cerebral cavernous malformations (CCM) som är sjukdomens engelska namn, leder till att missbildade blodkärl uppstår i bland annat hjärnan. Orsaken är genetiska förändringar som kan vara ärftliga eller uppkomma spontant.

– Det har inte funnits någon läkemedelsbehandling för de här patienterna så våra resultat kan få stor betydelse för dem, säger Peetra Magnusson vid institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet, som är den som lett studien.

Fick färre missbildningar

Det forskarna har kunnat visa i studier på möss är att betablockeraren propranolol kan återställa missbildade blodkärl i hjärnan.

– Vi undersökte möss som har kärlmissbildningar i hjärnan, så kallat kavernom, som motsvarar den ärftliga formen av sjukdomen hos människa. Mössen fick propranolol i sitt dricksvatten och vi kunde se att kärlmissbildningarna blev färre och mindre. Kärlens funktion förbättrades också med bland annat mindre läckage och förbättrade kontakter mellan celler i kärlen, säger Peetra Magnusson.

Riskfyllda kirurgiska ingrepp

I dagsläget är den enda möjliga behandlingen för patienter med CCM att de missbildade kärlen opereras bort. Men kirurgiska ingrepp i hjärnan är mycket riskfyllda och eftersom missbildade blodkärl uppkommer på nytt vid den ärftliga formen av sjukdomen finns ett stort behov av att istället kunna behandla sjukdomen med läkemedel.

– Det som gör studien extra intressant är att det just nu pågår en klinisk studie i Italien där CCM-patienter behandlas med propranolol i två år. Under denna tid följs de med magnetkameraundersökningar av kärlen för att se hur missbildningarna utvecklas, säger Elisabetta Dejana, professor vid institutionen för immunologi, genetik och patologi vid Uppsala universitet och vid IFOM i Italien.

Studien är ett samarbete mellan forskare vid Uppsala universitet, Statens lantbruksuniversitet samt IFOM – The FIRC Institute of Molecular Oncology och Mario Negri Institute of Pharmacological Research i Italien.

Propranolol Reduces the Development of Lesions and Rescues Barrier Function in Cerebral Cavernous MalformationsStroke.

Peetra Magnusson, forskare vid institutionen för immunologi, genetik och patologi, Uppsala universitet, peetra.magnusson@igp.uu.se