Artikel från Göteborgs universitet
13 december 2011

Ryggvätskeprov kan ge besked om Alzheimers

Analyser av ryggvätskan kan ge besked om en person lider av Alzheimers sjukdom innan symtomen visar sig. Forskare vid Sahlgrenska akademin har utvecklat nya biomarkörer som ger säkrare diagnoser, och på sikt en möjlighet att ta fram effektiva behandlingar.

Vid Alzheimers sjukdom ansamlas proteinämnet beta-amyloid i klumpar mellan hjärnans nervceller, vilket orsakar sjukdomens karaktäristiska minnes- och funktionsstörningar. Samtidigt förtvinar nervcellernas utskott vilket leder till att speciella proteiner utsöndras i ryggvätskan.

Under ledning av Kaj Blennow, som hör till världens ledande Alzheimersexperter, har forskare vid Sahlgrenska akademin utvecklat ett sätt att mäta dessa proteiner och proteinämnen i ryggvätskan. Ämnena kan på så sätt användas som biomarkörer, det vill säga ämnen som avspeglar biologiska processer i kroppen, vilket gör det möjlighet att ställa säkrare diagnoser hos människor med kognitiva störningar.

–Vi fann att nivåerna av de här proteinerna förändras i ryggvätskan redan vid tidiga symptom. Troligen kommer vi kunna upptäcka förändringar i hjärnan på ett mycket tidigt stadium av sjukdomen, säger doktoranden Niklas Mattsson, som baserar sin avhandling på resultaten.

För att sprida användandet av de nya biomarkörerna har Göteborgsforskarna etablerat ett internationellt kontrollprogram för mätningarna. Förutom att underlätta diagnoser kan biomarkörerna också användas när nya läkemedel mot Alzheimers ska testas.

–Förhoppningsvis kan mer kunskap om biomarkörer bidra till en bättre framtida vård av patienter inom neurologi och psykiatri, säger Niklas Mattsson.

Avhandlingen CSF biomarkers reflecting beta-amyloid and axonal pathology in Alzheimer’s disease and related conditions försvarades vid en disputation den 9 december.

Niklas Mattsson, institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet