Artikel från Göteborgs universitet

24 september 2010

Klimatförändringar krymper bestånden av dolksvans

Den havslevande dolksvansen, som funnits i mer än 400 miljoner år, är hotad. Forskare från Göteborgs universitet kan nu visa hur känsliga bestånden är för klimatförändringar. Resultatet av studien har nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Molecular Ecology.

Dolksvansarna brukar ofta betraktas som levande fossiler, som har klarat sig nästan oförändrade vad gäller kroppsdesign och livsstil i mer än 400 miljoner år. Djur som liknar dagens dolksvansar fanns på jorden långt före dinosaurierna.

– Genom att undersöka den genetiska variationen inom bestånden av dolksvansar längs den amerikanska ostkusten har vi kunnat spåra förändringar i populationsstorleken genom tiderna. Vi upptäckte en tydlig nedgång i antal dolksvansar under istidens slutskede, en period som karakteriseras av en signifikant global uppvärmning, säger forskaren Matthias Obst på Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet och medförfattar till studien som publicerats i tidskriften Molecular Ecology.

– Våra resultat visar också att det nuvarande, redan starkt krympta bestånden, sannolikt kommer att fortsätta minska i samband med kommande klimatförändringar.

Dolksvansar är en viktig del av den kustnära matkedjan. Deras blå blod används för att kliniskt bevisa förekomsten av gifter och bakterier. I dag finns bara tre arter av dolksvansar kvar; en av dem i Nordamerika (Limulus polyphemus) och tre arter i Sydostasien (Carcinoscorpius rotundicauda, Tachypleus gigas och Tachypleus tridentatus).

Alla fyra arter av dolksvansar är hotade på grund av överskörd, djuren används bland annat som fiskagn och i läkemedelsindustrin. Förstörda livsmiljöer kring de stränder som är djurens lekområden bidrar också till nedgången. Forskarna förutser nu att dolksvansarna kommer att minska ytterligare i antal genom kommande klimatförändringar.

– Den mest avgörande faktorn är de kommande förändringarna i havsnivå och vattentemperatur. Dessa miljöförändringar kommer sannolikt att påverka djurens utbredning och fortplantning väldigt negativt, säger Matthias Obst.

Den nyfikne kan se levande dolksvansar på Sjöfartsmuseet i Göteborg.

Bildtext: Drivor av dolksvansar som strandat i Port Mahon, Delaware Bay, USA. Stenar placeras vid strandkanten för att skydda kusten hindrar dolksvansarna att återvända till sina lekplatser.
Foto: Peter Funch