Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

28 december 2009

Magsårsbakterien vänder immunförsvaret mot oss

Trots ett starkt svar från vårt immunförsvar lyckas inte kroppen göra sig av med bakterien Helicobacter pylori. En anledning är att magsårsbakterien lurar delar av immunförsvaret att stanna kvar i vävnaden så att fel vita blodkroppar aktiveras. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin, som också öppnar för ett framtida vaccin.

Ungefär hälften av alla människor i världen är infekterad med Helicobacter pylori, framför allt i magen. De flesta får aldrig några symtom, men drygt tio procent får magsår och cirka en procent utvecklar magsäckscancer. Utan antibiotika klarar inte kroppen att göra sig av med bakterien.

– Helicobacter pylori stör vårt immunförsvar så att det inte klarar av att bekämpa bakterien tillräckligt effektivt, trots att immunförsvaret aktiveras, säger biologen Malin Hansson som skrivit avhandlingen.

När immunförsvaret sätts igång ska en viss typ av celler ta sig till lymfkörtlarna för att aktivera nya vita blodkroppar, och tala om för dem vart de ska bege sig för att bekämpa infektionen. När kroppen är infekterad av Helicobacter pylori kommer många av dessa celler inte iväg som de ska.

– Helicobacter pylori gör så att det bildas ansamlingar av vita blodkroppar i vävnaden. Många celler som borde hämta fler nya vita blodkroppar stannar istället vid ansamlingarna och börjar aktivera dem istället, vilket leder till en kronisk inflammation som vi tror gynnar Helicobacter pylori, säger Malin Hansson,

Avhandlingen öppnar också för ett framtida vaccin mot magcancer. Tidigare forskning har visat att många infekterade patienter som fått magcancer har låga nivåer av en viss sorts antikroppar i vävnaden, trots att Helicobacter pylori annars ger ovanligt höga nivåer av antikropparna. Antikropparna skulle därför kunna vara skyddande mot magcancer. För första gången i prover från människa visar Malin Hansson att antikropparna lockas till vävnaden av ett signalämne som kallas MEC.

– Om antikropparna verkligen skyddar mot utvecklingen av magcancer skulle det vara möjligt att utveckla ett vaccin som ökar utsöndringen av MEC och som därmed gör att det kommer mer antikroppar till vävnaderna, säger Malin Hansson.

FAKTA HELICOBACTER PYLORI
Helicobacter pylori är en av de vanligaste sjukdomsframkallande bakterierna hos människor. Bakterien producerar ett enzym som spjälkar urinämne till koldioxid och ammoniak, som i sin tur neutraliserar magsäckens saltsyra. Utan behandling kan infektionen ge upphov till sår på magens och tolvfingertarmens slemhinna som kan vara dödliga om de inte behandlas. Bakterien är också den viktigaste orsaken till magcancer.

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för biomedicin, avdelningen för mikrobiologi och immunologi
Avhandlingens titel: Trafficking of dendritic cells and B cells in Helicobacter pylori-induced gastrits.

Malin Hansson, biolog, telefon 070-541 26 06, e-post malin.hansson@microbio.gu.se