Artikel från Karolinska Institutet

30 augusti 2005

Sköldkörtelhormon viktigare för hjärnans funktion än man tidigare trott

Professor Björn Vennström vid Karolinska Institutet har i samarbete med spanska forskare identifierat nya funktioner hos sköldkörtelhormon i nervsystemet. Resultaten visar att sköldkörtelhormonet behövs under flera specifika tidpunkter under hjärnans utveckling och hos vuxna individer för att normalt beteende skall utvecklas.

För studien använde forskarna genetiskt förändrade möss som har en muterad receptor TR alfa 1 med reducerad affinitet för sköldkörtelhormon. Resultaten visar att den lägre aktiviteten hos den mutanta receptorn leder till specifika neurologiska skador hos de vuxna djuren: extremt hög oro och rädsla, försämrad minnesfunktion, samt störningar i motorik. Särskilt betydelsefullt är att oro, rädslan och minnesfunktionen kunde återställas endast genom att vuxna djur behandlades med sköldkörtelhormon medan en behandling av prepubertala djur inte gav bestående effekter. Däremot krävdes att unga djur behandlades för att de annars permanenta motoriska skadorna skulle undvikas.

Resultaten kan ha stor betydelse för framtida förståelse och behandling av vissa psykiatriska sjukdomar där man länge misstänkt att flera gener är inblandade.

Artikeln publicerades den 29 augusti i den ansedda vetenskapliga tidskriften Genes & Development (http://www.genesdev.org/) under titeln “Anxiety, memory impairment and locomotor dysfunction caused by a mutant thyroid hormone receptor alpha 1 can be ameliorated by T3 treatment”.

Professor Björn Vennström, Institutionen för cell- och molekylär biologi, Karolinska Institutet, 08-524-87350, 070-250-1959

För den vetenskapliga artikeln se: http://www.genesdev.org/
eller kontakta Heather Cosel-Pieper, Editorial Assistant, Genes & Development, tel. +1-516-422-4018.

Pressekreterare Sabina Bossi, telefon 08-524 838 95, e-post: sabina.bossi@admin.ki.se