Artikel från Lunds universitet

14 oktober 2004

Uråldrigt däggdjursfossil

Ett fossil funnet på södra Bornholm har visat sig vara den hittills äldsta kända lämningen av ett däggdjur i Skandinavien. Det handlar om en 145 miljoner år gammal tand från ett musliknande 10 cm långt djur. Upptäckten gjordes av Johan Lindgren, geolog vid Lunds universitet.

Som skandinaviska däggdjur har våra anor tidigare inte varit så mycket skryta med. De äldsta kända fossilen i Skandinavien av detta slag är 20-30 miljoner år. Ute i världen har man hittat däggdjursfossil av ungefär samma ålder som det som nu upptäckts på Bornholm. Det finns även fynd med dateringar på mer än 200 miljoner år, men då rör man sig i en gråzon det är tveksamt om just dessa arter verkligen var däggdjur.
– Jag visste att den här platsen på Bornholm innehåller rika lager av bl a dinosaurietänder och tänder av dvärgkrokodil. De spänner över stora delar av mesozoikum, dvs trias-, krita- och juratiden. Totalt rör det sig om en period från 250 till 65 miljoner år före vår tid, säger Johan Lindgren och fortsätter:
– Tanden jag fann i dessa lager har suttit i överkäken på en multituberkulat, dvs ett primitivt däggdjur. Man brukar utgå från det som kännetecknar tänderna när man identifierar däggdjur. I det här fallet är innebörden i namnet att tandkronan är försedd med flera knölar. Vi vet inte med säkerhet vad det här djuret åt men sannolikt var det en växtätare. Ett litet, primitivt, musliknande djur som levde i skuggan av de stora dinosaurierna och som förmodligen var föda åt många små rovdinosaurier.

Bild av tanden kan laddas ner från http://www.naturvetenskap.lu.se/media/pictures/ och fritt återges
Bildtext: Den knöliga tanden fotograferad i olika vinklar och i en tecknad variant

Johan Lindgren kan nås för ytterligare information på tel 046 222 08 89.