
Kommersiella krafter inom herrfotbollen väcker ofta kritik hos fansen, men inom damfotbollen upplevs de istället som något positivt. Det visar en studie från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Sponsoravtal, sändningsrättigheter och försäljning av merchandise genererar miljardbelopp till fotbollsklubbar och ligor. Pengarna som herrfotbollen omsätter har under de senaste decennierna ökat explosionsartat.
Utvecklingen har lett till att många supportrar blir besvikna när matchtider i Europa anpassas efter tider i exempelvis Asien, biljettpriserna stiger och ölen på arenan blir dyrare. De upplever att de har mindre att säga till om och att sporten förlorat sin genuina känsla.
Forskare vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet har undersökt fotbollssupportrars inställning till de kommersiella krafternas ökande intresse för dam- och herrallsvenskan.
– Den moderna elitfotbollen har blivit en kommersiell produkt. Att välja lag att hålla på är som att välja mellan två varumärken och det har kritiserats ganska hårt. När vinstdrivande aktörer tar över uppstår friktion, säger Erik Lundberg, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.
Kommersialisering inom damfotboll ses som nödvändigt
Studien bygger på en enkätundersökning med 1 168 personer som slumpmässigt valdes ut bland besökare på matcher i dam- och herrallsvenskan.
Trots kritiken gentemot kommersialiseringen inom herrfotbollen är förhållandet till den inom damfotbollen det motsatta, visar studien.
– Resultaten visar att fans inom damfotbollen tycker att det känns mer på riktigt när det finns stora sponsorer. Det ger klubbarna möjlighet att investera i bättre arenor och stärker både organisationen och fansens lojalitet, säger Erik Lundberg.
De ekonomiska förutsättningarna ser helt olika ut både när det gäller klubbarnas omsättning och spelarnas löner. Inom damfotbollen upplevs samarbeten med näringslivet som ett steg mot ökad professionalisering.
– Vår studie visar att kommersialisering inom damfotboll ses som något positivt av fansen. Det upplevs som nödvändigt för att klubben och spelarna ska kunna utvecklas och ökar supportrarnas vilja till engagemang.
Lärdomar från herrfotbollen
Sverige har en lång tradition av damfotboll på elitnivå. Redan 1984 vann landslaget det första EM-slutspelet som arrangerades för damer. Trots det är damallsvenskan ännu inte helt professionaliserad och alla spelare kan fortfarande inte helt leva på idrotten.
– Att damfotbollen nu omsätter allt större summor stärker sporten. Samtidigt behöver man vara uppmärksam på hur långt kommersialiseringen kan gå innan den börjar påverka fansens upplevelse negativt. Det finns lärdomar att dra från herrfotbollen och det gäller att ha fingret på fansens puls och backa innan man når en tipping point där engagemanget vänder och lägereldskänslan svalnar, säger Erik Lundberg.
Vetenskaplig artikel:
The Influence of Perceived Commercialization and Authenticity on Fan Engagement: Insights from Men’s and Women’s Elite Football Leagues in Sweden, European Sport Management Quarterly.