Vit hare skuttar i stenigt landskap
Artikel från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

En del fåglar och harar byter till vinterpäls för att smälta in i snörik natur. Men i takt med klimatförändringarna kan tillgången på snö minska framöver. Djur som inte matchar omgivningen kan då lättare upptäckas av rovdjur, visar en studie.

I år har vintern varit snörik, men antalet dagar med snö har minskat dramatiskt de senaste decennierna.

Skogshare, dalripa och vessla är några arter som ändrar färg på päls och fjädrar efter säsong. De är bruna på sommaren och vita på vintern. Genom att smälta in i omgivningen minskar risken för upptäckt av rovdjur.

Färg styrs av ljusförändringar

Bytet av färg styrs av dygnets ljusförändringar som historiskt varit länkade till tidpunkten för när snön anländer och försvinner. Denna evolutionära anpassning till den lokala miljön tros ha utvecklats för att öka djurens chanser att överleva.

Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har velat ta reda på om täckningsfärgen faktiskt påverkar risken att upptäckas av rovdjur.

– Vi ville veta om antagandet stämmer. Skogsharen har minskat i antal och vi tror att det delvis beror på minskningen av snö, men experimentella studier som kvantifierar risken med att ha ”fel” färg saknades, säger forskaren Tim Hofmeester vid SLU.

Experiment med lockbeten av fuskpäls

Forskarna satte ut bruna och vita lockbeten av fuskpäls framför viltkameror för att se om, och hur snabbt, de upptäcktes av rovdjur. Experimentet utfördes i skogar och på åkrar utanför Umeå. De gjordes under våren när landskapet gick från snötäckt till snöfritt.

Resultaten visade att lockbeten med en färg som inte matchade omgivningen oftare upptäcktes av rovdjur. Det gällde både bruna lockbeten i snön och vita lockbeten utan snö.

– De arter som skiftar till vit vinterpäls eller fjäderskrud under vintern kan få problem i framtiden när antalet dagar med snö förutspås minska på grund av klimatförändringar, säger Tim Hofmeester.

Vad kan hända med dem då?

– Vissa arter, som vessla och skogshare, har redan underarter som inte byter till vit vinterpäls. Sannolikt har dessa ett lägre predationstryck under vintrar med lite snö och kan komma att utöka sitt utbredningsområde norrut. De underarter som byter till vit vinterpäls kommer möjligtvis att försvinna, säger Tim Hofmeester.

Studien har gjorts i samarbete med forskare från nederländska University of Groningen.

*Bild: Marton Berntsen/Wikimedia commons. Licens: CC BY-SA 4.0

Snow cover-related camouflage mismatch increases detection by predators. Journal of Experimental Zoology Part A: Ecological and Integrative Physiology.

Tim Hofmeester, Forskare vid institutionen för vilt, fisk och miljö, Sveriges lantbruksuniversitet, tim.hofmeester@slu.se