Rödhake sitter på en gren med öppen näbb.
Artikel från Umeå universitet

Fågelhonor uppskattar vacker sång och är mycket kräsna lyssnare. Om kärlekskranka hannar ska lyckas fånga deras uppmärksamhet gäller det att inte slarva med dagliga sångövningar.

Det har länge varit något av en gåta varför sångfåglar lägger ned så mycket tid och energi per dag på att sjunga – även när inga artfränder finns inom höravstånd.

Nu har ett internationellt forskningsprojekt funnit svaret. Det är hannarna som övar sin skönsång för att kunna imponera på honorna och därmed få chansen att para sig.

Honor märker slarv direkt

Forskarna studerade inspelningar av fåglar av arten zebrafink före och efter deras dagliga träningspass.

I studien kunde forskarna se att efter en veckas uppehåll med sången hade fåglarnas röstmuskler förlorat 50 procent av sin förmåga.

Förändringarna gick tydligt att se när inspelningarna studerades i detalj, även om ett mänskligt öra inte kunde höra dem.

Fågelhonorna är dock synnerligen kräsna lyssnare och märker direkt om en hanne har slarvat med övningen, även om de bara pausar en dag. I försök valde honorna konsekvent hannar som inte hade gjort något uppehåll i sångträningen.

Många muskler inblandade i sång

Att sjunga kan verka enkelt men kräver i själva verket ett oerhört komplext samspel mellan ett mycket stort antal muskler.

Sångmusklerna hos människor är dock förvånansvärt dåligt utforskade och de stora tenorernas struphuvuden är något av affärshemligheter. Enligt forskarna är det därför intressant att kunna studera storsångare i djurriket för att kunna utveckla kliniska röstbehandlingsmetoder.

– Det anmärkningsvärda är att sångmusklerna tycks reagera tvärt emot andra muskler i kroppen på träning. Vi kunde se att röstmusklerna blev snabbare av träning, i stället för starkare och mer uthålliga som är hur arm- och benmuskler normalt reagerar när vi tränar på gymmet, säger biologiprofessorn Per Stål vid Umeå universitet.

Kan leda till bättre röstträning hos människor

Forskarna hoppas att studien på sikt ska kunna bidra till förståelse kring hur man även kan förbättra röstträning och rehabilitering bland människor.

– Om sången har exakt samma sociala funktion bland människor som bland fåglar, kanske vi ska låta vara osagt. Men muskulaturen för att frambringa sång är till stor del gemensam för alla ryggradsdjur, inklusive fåglar och människor, så därför är vissa av resultaten i studien förmodligen överförbara på oss, säger Per Stål.

Sångfåglar, eller osciner, är en mycket stor grupp fåglar, där många av våra vanligaste arter som kråkfåglar, starar, trastar, sparvar och finkar ingår.

Studien är ett samarbete mellan forskare vid Syddanska universitetet i Odense, universitetet i Leiden i Nederländerna, universitetet i Vermont i USA och Umeå universitet.

Daily vocal exercise is necessary for peak performance singing in a songbird, Nature Communications.

Per Stål, professor vid institutionen för medicinsk och translationell biologi, Umeå universitet, per.stal@umu.se