Struts med huvud i närbild
Bild: Erik Svensson
Artikel från Lunds universitet

Strutshonor kan reglera värme och skydda sitt huvud mot överhettning. Det gör att de kan producera fler ägg under perioder med varmare temperaturer. Det visar forskning från Lunds universitet.

Strutsen är världens största fågel och lever ett utsatt liv i några av världens mest extrema miljöer med höga temperaturer.

Ett internationellt forskarlag har nu undersökt hur strutshonor reglerar sin temperatur. De har också tittat på den genetiska och evolutionära bakgrunden till denna förmåga.

Studien genomfördes i ett område med halvöken i Västra Kapprovinsen i Sydafrika.

Värmekameror mätte temperatur

Forskarna använde infraröd värmekamera för att ta bilder på över 400 strutshonor.  Mellan 2012 och 2017 togs sammanlagt över 2700 infraröda värmebilder.

– Eftersom strutsen saknar fjädrar på hals och huvud kunde vi, genom att mäta hudtemperaturen under normala utomhusförhållanden i deras naturliga miljö, undersöka hur individuell temperaturvariation påverkar äggläggningstakten hos honorna, säger biologiforskare Erik Svensson vid Lunds universitet.

Genom att jämföra med temperaturer hos strutsens släktningar och andra strutsar från olika delar av Afrika kunde forskarna dessutom mäta hur mycket genetisk variation det finns i förmågan att reglera kroppstemperaturen. Det kan påverka strutsens möjlighet att anpassa sig till klimatförändringar.

– Vår studie visar att huvudtemperaturen påverkar strutsarnas reproduktionsframgång. Men det finns även genetisk variation i förmågan att temperaturreglera, vilket ger visst hopp att den här stora fågeln ska kunna anpassa sig till kommande klimatförändringar, säger Erik Svensson.

Värmekamera visar struts med röd hals och huvud.
Eftersom strutsen saknar fjädrar på huvud och hals kunde forskare mäta hudtemperaturen hos många olika individer. De jämförde även temperaturprofilerna mellan släktingar för att upptäcka genetisk variation. Bild: Erik Svensson

Klimatförändringar kan påverka äggläggning

Stora ryggradsdjur som strutsen lever i extrema miljöer där de kan hotas av kommande klimatförändringar med snabbt ökande temperaturer. Därför är det intressant att veta hur omvärldstemperaturen påverkar strutsens förmåga att få ungar.

Forskarna fann att temperaturen i strutshonors huvud, och sannolikt även hjärnan, påverkades mindre av omgivningens temperatur än halsen. Det verkar alltså som att strutsen skyddar ett livsviktigt organ från farlig överhettning genom att reglera temperaturen och göra sig av med överskottsvärme.

Enligt studien har detta en positiv effekt på äggläggningstakten under värmeböljor, men effekten syntes inte under normala temperaturförhållanden.

– Strutsen är välkänd både i och utanför Afrika, och därmed viktig för en naturintresserad allmänhet. Den har ingår också i lokala kulturella traditioner och har ekonomisk betydelse för Sydafrikas strutsuppfödningsindustri. Därför är det viktigt att veta om och hur denna art kan anpassa sig – eller dö ut – i ett framtida klimat med snabba temperaturförändringar, säger Erik Svensson.

Heritable variation in thermoregulation is associated with reproductive success in the world’s largest bird, Evolution Letters.

Erik Svensson, forskare vid biologiska institutionen, Lunds universitet, erik.svensson@biol.lu.se