En fågel med orange hals, sitter i snö
Artikel från Uppsala universitet

Den svenska rödhaken och den japanska näktergalen är mycket lika till utseendet – se bilderna här. Men de är inte alls nära släkt, visar en ny kartläggning av flugsnapparnas släktträd.

Fågelfamiljen flugsnappare omfattar över 300 arter. Arterna är spridda över Europa, Asien och Afrika. Familjen inkluderar inte bara flugsnappare utan även exempelvis näktergalar, rödstjärtar, stenskvättor, buskskvättor, stentrastar, visseltrastar och klyvstjärtar.

fågel med orange bröst och grå kropp sitter och tittar mot höger
Japansk näktergal. Bild: Craig Brelsford.

I Sverige häckar 12 arter. Rödhake, svartvit flugsnappare och näktergal är de mest välkända. Alla utom tre av dessa övervintrar i tropiska Afrika eller södra Asien.

Fågel med orange bröst och grå kropp sitter på kvist och ser mot höger.
Rödhake. Bild: Tomas Carlberg.

Ytterligare flera arter dyker upp i Sverige mer eller mindre regelbundet från avlägsna häckplatser, som tajgablåstjärt, sydnäktergal och rubinnäktergal.

Nu har forskare från Uppsala universitet, Göteborgs universitet och University of Florida genom dna-sekvensering kartlagt släktträdet för 92 procent av arterna i flugsnapparfamiljen.

Kartläggningen både bekräftar tidigare studier och avslöjar nya släktskapsförhållanden.

Fågel med orange bröst och gråbrun kropp sitter på snöig stubbe och ser åt vänster, snö bakom.
Rödhake. Bild: Tomas Carlberg.

Ett exempel: Den svenska rödhaken är inte nära släkt med den japanska näktergalen, trots att de ser väldigt lika ut.

– Att rödhaken och den japanska näktergalen är så lika men inte är nära släkt är bara ett av många exempel inom den här fågelgruppen på så kallad konvergent evolution, säger Per Alström, forskare vid Uppsala universitet.

– Likheter i utseende kan utvecklas hos avlägsna släktingar till exempel genom att de har likartade levnadsförhållanden.

– Vi kan också se att arter som heter flugsnappare på svenska sitter på många olika grenar i släktträdet, och alltså utgör grupper som inte är nära släkt med varandra, säger Per Alström.

Sett till de svenska arterna är svartvita flugsnapparen, halsbandsflugsnapparen och mindre flugsnapparen nära släkt med varandra, medan den grå flugsnapparen bara är avlägset släkt med de övriga.

Den nya kartläggningen styrker hypotesen, menar Per Alström, att fågeln som kallas för ”svenska fjällens näktergal”, blåhaken, har sin närmaste släkting i Himalaya och Kina.

– Jag upphör aldrig att förvånas över de många oväntade släktskapsförhållanden som avslöjas med hjälp av dna.

A near-complete and time-calibrated phylogeny of the Old World flycatchers, robins and chats (Aves, Muscicapidae), (Min Zhao, Gordon Burleigh, Urban Olsson, Per Alström och Rebecca T. Kimball), Molecular Phylogenetics and Evolution.

Per Alström, forskare vid institutionen för ekologi och genetik vid Uppsala universitet