Artikel från Uppsala universitet

23 november 2010

Ny metod öppnar för storskalig cancerdiagnostik

Uppsalaforskare har utvecklat en ny teknik för att ta fram rent DNA och RNA från många vävnadsprov på en gång. Tekniken, som presenteras idag i en artikel i tidskriften Chemical Communications, kan leda till bättre cancerdiagnostik och behandling.

Ett problem inom cancerdiagnostik och cancerforskning idag är att det saknas bra metoder för att i stor skala bearbeta prover från cancertumörer.

–    För att avgöra vilka tumörer som har stor chans att hämmas av vissa läkemedel krävs genetiska analyser av varje enskild tumör. Vår metod ger rent DNA och rent RNA från samma tumörprov och är dessutom upp till hundra gånger snabbare än tidigare metoder, säger Tobias Sjöblom, docent vid institutionen för genetik och patologi och huvudansvarig för studien.

Det är möjligheten till storskalighet som gör den nya metoden unik. Metoden ska nu börja användas i Uppsala och kommer att göra det möjligt att vidareutveckla diagnostiken samtidigt som cancerforskningen får ett mycket viktigt verktyg. Den kommer bland annat att användas i universitetets strategiska cancerprojekt, U-CAN, för att ta fram biomolekyler från tumörer från cancerpatienter i Uppsala.

Artikelreferens: Chem. Commun., 2011, Advance Article, DOI: 10.1039/C0CC02248A

Läs mer på Chemical Communications [Ref 1] webb.

För mer information kontakta Tobias Sjöblom, 018-471 50 36, 070-167 90 39, tobias.sjoholm@genpat.uu.se